Wagnerilla elitismiä vastaan

Oopperan vapaalla kentällä eli freelancer-taiteilijoilla on merkittävä rooli suomalaisen oopperataiteen uudistamisessa. Bäckströmin laulajaveljet ottivat Wagnerin avuksi.

kulttuuri
mies sarvikypärässä
Petri Bäckström on toinen Bäckströmin laulavista veljeksistä.Yle

Wagnerilla höystetty komedia_ Fabulous Bäckström Brothers_ on yksi esimerkki suomalaisen vapaan kentän oopperatuotannosta.

Laulavien veljesten, Petrin ja Jounin, show:sta on tullut pienimuotoinen hitti ja luvassa on lisäesityksiä.

Oopperaa tehdään intohimolla freelancer-voimin myös taideinstituutioiden ulkopuolella eli niin sanotulla vapaalla kentällä.

Meidän ei pitäisi tehdä oopperasta elokuvaa, vaikka itse tarina olisi elokuvallinen

Markus Lehtinen

- Olisi kiva ajatella, että tuomme vahvaa vastapainoa myös Kansallisoopperan ja Savonlinnan oopperajuhlien tarjonnalle ja varmasti näin teemme, mutta en ole ihan varma siitä, onko se pelkästään nilkkoihin potkimista, oopperalaulaja Petri Bäckström miettii.

Eroon elitismistä

Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa yritetään löytää keinoja oopperan elitistisen maineen liudentamiseksi.

Yksi esimerkki on Kalevi Ahon uutuusooppera Frida y Diego, joka kertoo meksikolaisen taiteilijaparin ristiriitaisesta elämästä.

Haaveissa on löytää uudelleen yhteys kansaan, kuten suomalaisen oopperan nousukaudella 70-luvulla, kun "karvalakkioopperat" vetivät väkeä.

- Kyllä oopperaan liittyy elitistinen leima, ehkä juuri sen takia, kun se on niin täyteen ahdettu. Katsojalle herää ajatus, että tästä kaikesta pitäisi ymmärtää enemmän, oopperakoulutuksen professori Markus Lehtinen Sibelius-Akatemiasta kertoo.

Lehtinen toteaa, että teatterissa on jo päästy eroon ylikuvallisuudesta, joka vaivaa vielä suurten näyttämöiden oopperatuotantoja.

Ooppera nähdään ylimakeana kermatäytekakkuna

Markus Lehtinen

- Meidän oopperantekijöiden pitäisi pystä rajaamaan sitä tarjontaa niin, että emme koettaisi tehdä niistä kertomuksista elokuvamaista toteutusta, vaikka itse kertomukset olisivat kuinka elokuvallisia.

Makea kuorrutus etäännyttää

Uusia oopperantekijöitä kouluttava asiantuntija uskoo puhtaan taiteen voimaan.

- Minulla on selvä käsitys siitä, että ooppera taidemuotona on suurien haasteiden edessä sen takia, että ooppera nähdään sellaisena ylimakeana kermatäytekakkuna, jossa on tietyllä tavalla liikaa elementtejä, Lehtinen toteaa.

Hän viittaa oopperatalojen kuvallisesti yltäkylläisiin teoksiin, joita myös Suomen Kansallisooppera esittää.

Bäckströmin veljesten pienimuotoinen esitys voi olla vastaisku etäisenä pidetylle oopperalle, mutta sillä on myös työvoimapoliittinen ulottuvuus.

Kulttuurin viime vuosien leikkausten seurauksena markkinoilla on yhä enemmän työttömiä muusikoita ja oopperalaulajia, jotka hakevat turvaa toisistaan.

Rivit ovat tiiviimmät kuin aiemmin. Kaikilla on aika vaikeaa.

Petri Bäckström

Pitkän uran oopperaohjaajana tehnyt Ville Saukkonen kertoo, että myös maakuntaoopperalla menee huonommin kuin aikoihin.

Työttömyys ja alakulo synnyttävät tekijöissä myös vastavoimia, kuten uusia projekteja ja ryhmiä oopperataiteen ympärille.

- Minulla on sellainen tunne, että rivit ovat paljon tiiviimmät nyt kuin aikaisemmin. Pystymme puhumaan ammattilaisten kanssa avoimemmin ja vapaammin, koska kaikilla on aika vaikeaa, Petri Bäckström kertoo.

Suomessa syntyy vuosittain parhaimmillaan parisenkymmentä uutta vapaan kentän oopperateosta.