Väitös: Uskonnonopetus irti tunnustuksellisuudesta ja yksinomaan koulujen tehtäväksi

Uskonnonopetusta tulee kehittää monikulttuurisessa koulussa tiedollisena, yleissivistävänä opetuksena, sanoo tohtoriksi väitellyt Turun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Pete Hokkanen. Opetuksessa tulisi olla kaikille yhteinen eettinen osio, jossa uskontoja käsiteltäisiin vain ilmiöinä. Hokkanen sanoo väitöstutkimuksen perusteella, että kaikkinainen uskonnon harjoittaminen tulisi jättää opetuksesta pois.

Kotimaa
Ruokarukous.
Yle

Turun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen on tarttunut tuoreessa väitöskirjassaan varsin arkaan asiaan. Uskonnonvapaus ja tasa-arvo eivät ole itsestään selvä asia kouluissamme. Valtauskontoihin kuuluvien asiat ovat kunnossa, mutta vähemmistöt ovat heikoilla.

Hallitus esittää muun muassa perusopetuslain muuttamista. Eri uskontoryhmiin kuuluville opetusta annettaisiin vastaisuudessa vain, mikäli opetusta vaatii nykyisen kolmen sijasta kymmenen oppilasta.

Vuoden 2016 alusta voimaan tuleva muutos säästäisi kuntien opetusvaroja vajaalla miljoonalla eurolla vuosittain.

Julkisoikeuden tohtoriksi Vaasan yliopistossa väitelleen Pete Hokkasen mukaan suunta on väärä.

– Siinä lähtee kehitys siihen suuntaan, että talous vaikuttaa oppilaan uskonnonopetukseen ilman, että oppilaan perusoikeudet toteutuvat, sanoo Pete Hokkanen.

Irti tunnustuksellisuudesta

Uskonnonvapautta puolustava kappalainen Pete Hokkanen
Uskonnonvapauden ydintä on valita oma maailmankatsomus, sanoo Pete Hokkanen Mirva Korpela / Yle.fi

Hokkasen mukaan ryhmäkokojen kasvattamisen sijaan ratkaisua monikulttuurisessa koulussa pitäisi etsiä uudesta tavasta lähestyä uskontoja. Tutkimusten mukaan suomalaiset arvostavat asiallista, puolueetonta ja kiihkotonta uskonnon opetusta.

Väittelijän mielestä uskontojen käsittely ja opetus pitäisi keskittää yksin kouluihin. Tämä loisi mahdollisuuden uudenlaiselle oppiaineelle, joka tarkastelisi eri katsomuksia puolueettomasti.

– Koulu keskittyisi vain tiedolliseen ja yleissivistävään opetukseen. Uskontoja opetettaisiin vain ilmiöinä ja uskonnonharjoittaminen jäisi opetuksesta ja koulusta pois, sanoo Turun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Pete Hokkanen.

Oppilaan oma tahto kunniaan

Hokkasen julkisoikeuden väitöskirjassa tutkittiin uskonnonvapauden toteutumista monikulttuuristuvassa koulussa. Tällä hetkellä uskonnonopetuksen sisällön määrittelevät automaattisesti oppilaan vanhempien suuntautuminen ja oppilaan itsensä kuuluminen johonkin uskontokuntaan.

Hokkasen mukaan tämä on ongelmallista uskonnovapauden ja ajatuksenvapauden näkökulmasta. Koulujen pitäisi kunnioittaa eritoteten oppilaan itsensä ajattelun vapautta.

– Vanhempien kasvatusvastuuta ja vakaumusta on kunnioitettava. Sitä edellyttävät ihmisoikeussopimukset. Mutta korostaisin oppilaan kuulemista, hänen vakaumuksensa ja uskonnonvapauden kunnioittamista, sanoo tohtoriksi väitellyt Pete Hokkanen.