1. yle.fi
  2. Uutiset

Tutkimus: Suomalaiset ostavat muita pohjoismaalaisia vähemmän digitaalista musiikkia

Arviolta kahdeksan miljoonaa ihmistä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta on käyttänyt Spotifyn kaltaisia streaming-musiikkipalveluita. Digitaalisen musiikin ostamisessa pohjoismaalaiset eroavat toisistaan. Suomessa digitaalisesta musiikista maksaneiden osuus on Pohjoismaiden pienin.

Ylen aamu
Musiikkitiedostoja tietokoneen näytöllä.
Yhteispohjoismaisen tutkimuksen tuloksista kertoi aamu-tv:n Tähtihetkessä Teosto ry:n tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi

Pohjoismaalaiset kuluttavat musiikkia ahkerasti digitaalisessa muodossa, selviää kolmen pohjoismaisen tekijänoikeusjärjestön teettämästä kyselytutkimuksesta.

Teoston, Norjan Tonon ja Tanskan Kodan teettämän kyselyn 4 000 vastaajasta lähes 80 prosenttia on vuoden aikana kuluttanut musiikkia digitaalisessa muodossa. Suosituimpia palveluita olivat Youtube, Spotify, iTunes ja Wimp.

Myös streaming- eli musiikin suoratoistopalvelut ovat miljoonien suosiossa. Yhteensä arviolta kahdeksan miljoonaa ihmistä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta on käyttänyt palveluita. Yksin Spotifylla on näissä maissa seitsemän miljoonaa käyttäjää.

Digitaalisen musiikin ostamisessa pohjoismaalaiset eroavat toisistaan. Joka viides kyselyyn vastanneista kertoo vuoden aikana maksaneensa digitaalisesta musiikista. Suomalaisten osuus on Pohjoismaiden pienin, 13 prosenttia, kun taas norjalaisista vastaajista lähes 40 prosenttia sanoo maksaneensa musiikista.

Selkein ero Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä on laajakaista- ja mobiililaajakaistaliittymien yhteydessä laskutettavien musiikkipalveluiden tilaajamäärissä. Suomessa neljä prosenttia vastaajista kertoo maksavansa musiikkipalveluista liittymän yhteydessä, kun Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa osuus on 14-27 prosenttia.

Pohjoismaiset netinkäyttäjät ovat myös tottuneita katsomaan elokuvia ja lukemaan lehtiä digitaalisesti. Kaksi kolmesta on katsonut televisio- tai elokuvasisältöjä verkosta, ja 57 prosenttia on lukenut digilehtiä älypuhelimella tai tablet-laitteella.

Kyselytutkimus tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kesäkuussa 2014. Kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat internetin käyttäjät.

Lue seuraavaksi