Tylsyyden ja tavallisuuden ylistys – Toyota Suomessa 50 vuotta

Autonvalmistaja Toyota tarvitsi 60-luvun alussa Euroopasta testimaan ja löysi Suomen. Nyt 50 vuotta myöhemmin Suomessa on myyty 800 000 Toyotaa. Japanilaismerkki ei ole koskaan ollut himoittu, mutta sitäkin halutumpi.

Kotimaa
Auto ja pukumiehiä rivissä
Automerkki Toyotan maahantuontisopimusta juhlistettiin Helsingin Kalastajatorpalla 19.10.1964. Toyotan kuva-arkisto

Helsingin Kalastajatorpalla juhlistettiin 19.10.1964 uuden ja oudon automerkin tuloa Suomeen. Korpivaara Oy:n vieraat kaukaa Japanista esittelivät Crown-mallisen Toyotan. Crown ei ollut pieni ja vaatimaton, vaan siisti ja jopa hiukan ylellinen.

– Suomi nähtiin hyvänä testimarkkinana Eurooppaan. Tanska oli ensimmäinen maa vuonna -63. Suomi ja Hollanti tulivat perässä -64. Nämä olivat neutraaleja maaperiä testata, kun niissä ei ollut omaa autotuotantoa, sanoo Toyota Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster.

Testi onnistui. Suomalaisille Toyota lanseerattiin laadukkaana merkkinä. Jo ensimmäiset maahantuodut autot menivät mukavasti kaupaksi. Toyotan nousu Suomen myydyimmäksi ei kestänyt edes kymmentä vuotta. 1973 ykköseksi nousi kansansuosikki Corolla.

Riisikippokerhon puheenjohtaja ja muita pilkkasanoja

1 300 jäsenen Toyota Club of Finlandin puheenjohtaja Seppo Peltola on kuullut Toyotan kaikki pilkkanimet. Peltolalla itsellään on kolme vanhempaa Toyotaa. Näistä herkullisin on harvinainen b-ryhmän korilla oleva urheilumalli Celica.

– Vanhat takavetoiset ovat tyylikkäitä pelejä. Erityisen haluttuja ovat vanhat Corollat ja 70-luvun Carinat. Tämä on kerho, jossa on samanhenkistä harrasteporukkaa. On joukossa muutama uudemmankin sportti-Toyotan harrastaja, Peltola sanoo.

Usein riisikippokerhon pomoksi nimetty Peltola tietää, että imagoltaan Toyota on monelle vitsi. Toyotalaiset maksavat kuitenkin potut pottuina ja vinoilevat takaisin lähinnä Opel- ja Ford-merkkikerhojen suuntaan.

Täysin periaatteen mieheksi Peltola ei tunnustaudu, vaan hänkin ajaa välillä toyotalaisilta salaa puolison Nissan Almeralla.

Suomessa keskimääräinen uuden Toyotan ostaja on 52-vuotias mies, joka ei suhtaudu autoiluun intohimoisesti, vaan harkitsevasti. Tarkan markan mies, niin kuin ennen sanottiin. Toyota on auto massoille, eikä muuta väitä olevansakaan.

Corolla on ollut Suomessa myydyin Toyota-malli. Myyntitilastojen kärkeen se nousi 1973. Kuvan edelleen liikenteessä oleva auto on vuodelta 1974.
Corolla on ollut Suomessa myydyin Toyota-malli. Myyntitilastojen kärkeen se nousi 1973. Kuvan edelleen liikenteessä oleva auto on vuodelta 1974.Antti Mäki

Huonojarruinen suomalainen postiauto johti tehtaalla muutoksiin

Kari Skogster on ollut Toyota-mies 30 vuotta. Vuosia yhtiön Euroopan konttorissa työskennellyt autopomo palasi vastikään Suomeen. Euroopassa vain Norjassa, Kreikassa ja Irlannissa japanilaismerkin suosio on Suomen tasolla. Kaikki ovat maita, joissa omia automerkkejä ei ole.

Vuoden alussa Suomen rekisteristä löytyi yli 407 000 Toyotaa. Tänä vuonna siihen tulee ainakin 10 000 lisää. Rekisteröityjä Volkswageneita Suomessa oli samaan aikaan 344 000. Ford, Volvo ja loput tulevat jo kaukana perässä. Puolet kaikista Suomessa koskaan myydyistä Toyotoista on vielä kilvissä.

– Makein auto on mielestäni vuoden -67 GT, joka nähtiin myös James Bond elokuvassa. Omista käyttöautoistani paras on ollut 2000-luvun alun Land Cruiser, Skogster sanoo.

Mielikuva Toyotan laadusta on viimeisen viiden vuoden aikana ollut koetuksella. Takaisinkutsukampanjoita on usein ja Toyota on joutunut pyytämään asiakkailta anteeksi.

– Valitettavien esimerkkien kautta on nähty, mihin hidas reagointi voi johtaa, Skogster muotoilee.

Skogster muistelee, että piskuiseen Suomeenkin on reagoitu ainakin kerran. Postin jakeluautoina olleissa Yaris Versoissa oli kymmenkunta vuotta sitten viheliäinen ongelma. Jatkuva liikkeellelähtö ja jarrutus lumituiskussa keräsivät vanteisiin lunta.

– Kuuma jarrulevy sulatti lunta, joka jäätyi. Jääklimppi painoi jarruputkea ja pahimmassa tapauksessa heikensi jarrujen tehoa. Niinpä jarruputken mutkaa muutettiin jopa sadoissa tuhansissa autoissa suomalaisten postinjakeluautojen kokemusten vuoksi.