Roosa nauha -kampanjassa mukana oleva yritys: Ettei aina vain tuijoteta omaa napaa

Roosa nauha -kampanja saa keräysideansa osallistujiltaan, ja keräyspäällikkö iloitsee kampanjan onnistumisesta. Näkyvyys ja kiinnostus ovat ylittäneet odotukset.

terveys
Roosanauhan 2014 kampanja Kainuun Pirtin ikkunassa.
Katja Oittinen / Yle

Kajaanilaisessa Salonki Silkki & Sokerissa vietettiin monen muun yrityksen tavoin Roosa nauha -päivää lokakuun 10. päivä. Kaikkien päivän aikana tehtyjen palvelujen jälkeen asiakas ohjattiin maksamaan haluamansa summa omatunnon mukaan suoraan Roosa nauha -keräykseen (siirryt toiseen palveluun). Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjalla tuetaan kotimaista rintasyöpätutkimusta.

– Emme velottaneet palveluista mitään, vaan toivoimme, että he maksaisivat summan suoraan Roosa nauha -keräykseen, yrittäjä Nina Kähkönen kertoo.

Salongin avaamalle Roosa nauha -keräyssivulle (siirryt toiseen palveluun) on kertynyt jo lähes 500 euroa, kun keräystavoite on 1 000 euroa.Salongilla vietetään muutenkin pinkkiä lokakuuta. Myyntiin on hankittu tuotteita lähes kaikista pinkin sävyistä.

Roosa nauhan keräyspäällikkö Tuuli Lahti kertoo kampanjan toimineen erinomaisesti tänä vuonna.

– Näkyvyys ja kiinnostus ovat ylittäneet odotukset. Myös yhteistyökumppaneita on tullut lisää vuosien saatossa, ja kekseliäät keräysideat saavat alkunsa osallistuvilta yrityksiltä, Lahti kertoo.

– Usein heillä on valmiina omia, kiehtovia suunnitelmia.

Minna Parikan suunnittelema Roosanauha 2014.
Tänä vuonna Roosa nauhan on suunnitellut Minna Parikka.Miia Roivainen / Yle

Roosa nauha -kampanja järjestettiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2003.

– Tänä vuonna itse Roosa nauhan suunnitteli Minna Parikka. Kuosi on saanut positiivista huomiota. Sitä on kyselty ja haluttu ostaa ahkerasti, keräyspäällikkö Tuuli Lahti kertoo.

Roosa nauha tunnetaan Lahden mukaan ympäri maailman. Keräyksiä on käynnissä lokakuussa lähes 50 maassa.

– Alkuvuonna tehdyn tutkimuksen mukaan Roosa nauha -keräystä pidetään erittäin tärkeänä ja se herättää luottamusta. Moni kokee nauhan kautta kuuluvansa tärkeään yhteisöön, Lahti kertoo tutkimuksen tuloksista.

Keräystavoite on päästä ensimmäistä kertaa yli miljoonan euron, kun viime vuonna keräys tuotti 960 000 euroa.

Sopii imagoon

Kainuun Pirtillä Kajaanissa Roosa nauha -kampanja näkyy jo ovelta. Vaaleanpunaisia lankoja ja heijastimia on aseteltu omiin koreihinsa.

– Olemme valmistaneet Roosa nauha -ohjekirjan mukaisia sukkia. Myymme sukkien ja ohjekirjojen lisäksi myös kampanjalankaa ja -heijastimia, Kirsi Heikkinen Kainuun Pirtiltä kertoo.

Roosanauhan kampanja 2014 lankoja Kainuun Pirtissä.
Roosa nauha -kampanja näkyy myös Kainuun Pirtissä.Miia Roivainen / Yle

Kainuun Pirtti oli myös viime vuonna mukana kampanjassa edistämässä rintasyöpätutkimusta, ja Kirsi Heikkinen pitää tärkeänä tuoton menemistä Syöpäsäätiölle.

– Siksi olemme mielellämme kampanjassa mukana, ja se sopii Kainuun Pirtin imagoon. Teemme hyvää, Heikkinen sanoo.

Salonki Silkki & Sokerin naisille kampanjaan mukaan lähteminen oli tärkeää.

Meillä kaikilla on ystäviä, tuttavia ja asiakkaitakin, jotka ovat sairastaneet rintasyöpää.

Nina Kähkönen

– Meillä kaikilla on ystäviä, tuttavia ja asiakkaitakin, jotka ovat sairastaneet rintasyöpää. Haluaisimme, että muutkin avaisivat silmiään ja sitä kautta ottaisivat osaa muiden auttamiseen, yrittäjä Nina Kähkönen sanoo.

– Yritetään tässä työn ohessa muistaa, että ei aina tuijoteltaisi vaan sitä omaa napaa ja kassalipasta!

Salonki Silkki & Sokerin asiakkaat ovat ottaneet kampanjan lämmöllä vastaan.

– Netin keräyslippaaseen on tullut lahjoituksia muiltakin asiakkailta, kuin heiltä, jotka Roosa nauha -päivään osallistuivat. Pienestä purosta tulee jokia ja sitten meriä. Yksikin euro on tärkeä, yrittäjä Nina Kähkönen tiivistää.