1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Muffiniheppu ja irokeesirosvo – lasten animaatiopajassa kerrotaan suuria tarinoita muutamalla kuvalla

Helsingin sarjakuvakeskuksessa järjestetään kolmatta vuotta animaatiotyöpajaa 7–12 vuotiaille. Kurssi on kasvattanut suosiotaan huimasti ja osallistujia on jo kymmeniä. Yhä pienemmät lapset osaavat animoida erilaisilla mobiililaitteilla ja pääsevät usein opettamaan opettajiaan.

Kuva: Yle

Helsingin sarjakuvakeskuksen animaatiotyöpajoissa opetetaan alakouluikäisille muun muassa ideointia ja käsikirjoittamista, GIF-animaatiota, pala-, vaha- ja esineanimaatiota, valograffitia ja zoetrooppia.

Ohjelma saattaa kuulostaa vaikealta, mutta lapsille animaatiot ja erilaiset välineet niiden tuottamiseksi ovat yhä tutumpia. Yksinkertaisesta on kuitenkin hyvä aloittaa.

– Pläräanimaatio on sellainen, jossa vihkoon piirretään kuvia ja se näkyy animaationa, 7-vuotias Oiva valottaa.

– Me tehtiin ensin paperille animaatio, jossa piirrettiin kuva ja sitten sen alle piirrettiin kuva. Siihen kierretään kynä ja sitä heilutetaan. Seuraavaksi sitten tehtii iPadilla, kertoo kurssin alusta puolestaan 8-vuotias Iiris.

– Kurssilla suunnitellaan hahmoja ja tutustutaan animaatioon, rakennetaan tarinaa ja tehdään taustoja ja dubbausta ja musiikkia siihen. Animaation kaikkiin puoliin pääsee tutustumaan jollain tavalla, selittää opetusvastaava Antti Hintsa.

Perusanimointia osaavat jo pienet lapsetkin

Animaatio on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti, kertoo Helsingin sarjakuvakeskuksen opetusvastaava Antti Hintsa.

– Ensimmäisenä vuonna meillä on hyvin pieni 4-6 hengen ryhmä ja nyt ryhmiä on jo kymmenen. Keväällä alkaa kaksi uutta kurssia juuri suuren kysynnän takia.

– Luulen, että syy on se, että nyt kun on iPadeja ja kaikenlaisia välineitä, joilla pääsee itsekin tekemään kaikenlaista, niin siihen haetaan lisää osaamista. Kaikki pienet lapsetkin osaavat jo tehdä perusanimointia kännyköillä ja muilla, jatkaa puolestaan toimintavastaava Petri Koikkalainen.

Teknistä osaamista ei puutu ainakaan 9-vuotiaalta Augustilta.

– Mulla on oma Youtube-kanava, mihin teen animaatioita ja mulla on oma kamerakin, jolla teen niitä. Olen pyytänyt siihen vähän isiltä apua, hän kertoo.

Galaksin tuho ja syntymä muutamassa kuvassa

Hintsan mukaan animaation osaaminen auttaa ymmärtämään mediaa laajemminkin.

– Mistä liikkuva kuva koostuu, kuinka sitä tehdään ja miten se mahdollisesti vaikuttaa meihin? Kaiken tällaisen ymmärtäminen on nykypäivänä tärkeää. Siinä on jo ihan mediakasvatuksellinen näkökulma. Kyllähän se antaa välineitä purkaa niitä viestejä, joita meille koko ajan ympäristöstä, esimerkiksi mainostajilta tulee.

Lapset näkevät tarinoita kaikkialla ja ovat valmiita kertomaan niitä. Koikkalaisen mukaan he eivät aikuisten tavoin jää miettimään liikaa.

– Jos verrataan aikuisiin, niin kyllähän siitä puuttuu jarruja lähteä tekemään ja kertomaan tarinoita. Riskinä tietysti tulee se, että miten yhteen pieneen ruutuun ja muutamaan viivaan saadaan rakennettua koko galaksin tuho ja syntymä. Tarinaa on usein enemmän kuin kuvilla ehtii kertoakaan.

– Musta olisi kiva tehdä sellainen muffinianimaatio. Kun olen keksinyt sellaisen muffinihepun, joka on kävelevä muffini ja sitten yksi tyttö jahtaa sitä, kun se haluaa syödä sen, Iiris kertoo omasta ideastaan.

– Olen kerran tehnyt sellaisen käsikirjoituksen, missä on irokeesirosvo, sanoo puolestaan Augusti.