Teinikin voi lähteä kuntosalille, kun pituuskasvu on päättynyt

Yläkouluikäiset voivat aloittaa kuntosaliharjoittelun maltillisesti. Tätä mieltä on Tyksin ylilääkäri Jan Sundell. Hän on tyytyväinen, että nuoria kannustetaan lihaskuntoharjoitteluun. Turussa lähes tuhat seiskaluokkalaista osallistuu kuntosalitunnille tämän lukuvuoden aikana.

terveys
Liikunnanopettaja Päivi Putkuri opastaa Veera Mattilaa soutulaitteen käytössä
Liikunnanopettaja Päivi Putkuri opastaa Veera Mattilaa soutulaitteen käytössä.Minna Rosvall / Yle

Nuori voi aloittaa kuntosaliharjoittelun 15 – 16 vuoden iässä. Ennen pituuskasvun päättymistä kovat painot pitää jättää kuitenkin sivuun. Turun yliopistollisessa keskussairaalassa työskentelevä sisätautien ylilääkäri Jan Sundell on innoissaan Turussa alkaneista seiskaluokkalaisten kuntosalitunneista.

Lähes tuhat seiskaluokkalaista pääsee opettelemaan harjoittelun saloja ja käyttäytymistä saleilla tämän lukuvuoden aikana. Lääkäri kannustaa nuoria harjoittelemaan, sillä lihasten kunnolla on ratkaiseva merkitys terveydelle. Ulkonäkökin paranee siinä samassa.

– Kuntosaliharjoitteluun liittyy usein säännölliset elämäntavat. Käydään treenaamassa, syödään säännöllisesti ja nukutaan säännöllisesti, jotta lihakset kasvaisivat. Tämähän on mitä parhainta syrjäytymisen estoa, kun tulee rutiinit elämään, pohtii Sundell.

Moni yläkoulun tyttö ei ole koskaan käynyt salilla

Turun Lyseon yläkoulun seiskaluokka oli varannut oman vuoronsa Impivaaran uimahallin salilta. Liikunnanopettaja Päivi Putkuri kertoo, että suurin osa tytöistäoli salilla ensimmäistä kertaa. Putkuri opasti jokaisen laitteen käytön erikseen.

Ajattelin ensiksi, että apua, tulee joku ihan hirveä puntinnosto ja en pysty.

Veera Mattila

– Varsinkin selän asento on ongelma. Keskivartaloa on kontrolloitava, kun tehdään lihaskuntoa, opasti Putkuri.

Mea Mäkelä ja Veera Mattila olivat iloisesti yllättyneitä kuntosaliharjoittelusta.

– Oli se ihan jännää päästä kokeilemaan näitä laitteita, kertoo Mea Mäkelä.

– Ajattelin ensiksi, että apua, jos tulee joku ihan hirveä puntinnosto ja en pysty, mutta ei tämä ollut niin kamalaa, huokaisee Veera Mattila.

Käsivoimien kehittäminen on hyödyllistä tytöille

Liikuntapalvelukeskuksen ja koulujen tavoite on ohjata nuoria ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Opettaja Päivi Putkurin mielestä tytöt saavat paljon hyötyä harjoittelusta.

Toivottavasti he motivoituisivat tämänkin kautta pitämään omasta lihaskunnostaan huolta.

Päivi Putkuri

– Varsinkin vatsalihakset ja selkälihakset ovat yleensä tytöillä heikot kohdat. Varsinkin käsivoimaharjoittelu on erittäin hyvä juttu. Toivottavasti he motivoituisivat tämänkin kautta pitämään omasta lihaskunnostaan huolta, kertoo Putkuri.

Opettaja lähti mielellään salille. Vuoroja saisi olla enemmänkin.

– Ehdottomasti enemmän. Toinen seiskaluokan ryhmäni ei saanut ainuttakaan vapaata vuoroa. Heillä on liikuntatunti siihen aikaan, että tämä ei ollut mahdollista, harmittelee Putkuri.

Lääkäri painottaa malttia aloitukseen ja hyvää opastusta

Ylilääkäri Jan Sundell on tyytyväinen, että nuorille opetetaan lihaskuntoharjoittelua. Harjoittelu pitää aloittaa rauhallisesti.

Lääkäri Jan Sundell
Lääkäri Jan Sundellin mukaan kuntosaliharjoittelun voi aloittaa pituuskasvun jälkeen.Minna Rosvall / Yle

– Varsinkin pojat voivat haluta näyttää, kuinka paljon nousee yhdellä toistolla penkkipunnerruksessa. Siinä voi tulla joku loukkaantuminen. Alkuun malttia ja hyvä opastus, neuvoo Sundell.

Yleensä 13-vuotiaat eivät pääse vielä kuntosalille, vaan ikäraja on yleensä 15 vuotta. Taustalla on loukkaantumisriski. Lääkäri suosittelee kuntosaliharjoittelua vasta, kun suurin pituuskasvu on ohi eli tytöillä 15-vuotiaana ja pojilla 16-vuotiaana.

– Tietysti teoriassa se voi häiritä pituuskasvua, jos oikein isoilla ja raskailla raudoilla treenaa. Tätä asiaa ei varsinaisesti ole tutkittu. Suositellaan, että painavimmat painot nostetaan sitten, kun kovin kasvupyrähdys on ohitse, kertoo Sundell.

Pari lepopäivää pitää muistaa pitää treeniviikon aikana

Lääkärin mukaan nuorten olisi sopivaa harjoitella aluksi kerran tai kaksi kertaa viikossa pienillä painoilla. Kun lihakset eivät enää ole kovin kipeitä treenistä, harjoituksia voisi olla kolme kertaa viikossa.

Tietysti teoriassa se voi häiritä pituuskasvua, jos oikein isoilla ja raskailla raudoilla treenaa.

Jan Sundell

– Maksimissaan liikuntakertoja voisi olla ehkä viisi kertaa viikossa. Parina päivänä viikossa olisi hyvä pitää lepo- tai taukopäivä, jotta elimistö pääsee palautumaan näistä harjoituksista, neuvoo Sundell.

Liika harjoittelun vaara on vähäinen lapsilla. Vasta nuorilla aikuisilla treenaamisesta voi tulla jokapäiväinen pakkomielle.

– Täytyy muistaa, että ihmiset lihovat koko ajan ja liikkuvat aivan liian vähän. Tärkeintä on, että ihmiset saadaan liikkumaan. Ylikuntoasiat ovat ääri-ilmiöitä. Niitä ei yleensä tarvitse pelätä, kertoo Sundell.