Oma videopeli nollabudjetilla: kunhan on vain hauskaa

Lapsuuden pelaaminen poiki idean omasta videopelistä. Nollabudjetilla tekeminen venyy, mutta tärkeintä on tekemisen mielekkyys.

Videopelaaminen
Yksityiskohta Final Boss -avaruusseikkailupelistä
Yle

Kaikki alkoi kun Antti Ukkolan isä toi hänelle 8-bittisen videopelikonsoli NES:in ja kasan pelejä. Videopelit ovat kiehtoneet häntä lapsesta asti ja osaa vanhoista klassikoista hän pelaa edelleen.

Tavallinen pelaaja hän ei kuitenkaan ole: pelihyllystä ei löydy uusimpia konsoleita ja pelejä. Lisäksi Ukkola tekee ystävänsä Eero Lahtisen kanssa omaa videopeliä.

– Uskon, että melkein jokaisella pelaajalla käy mielessä joskus ajatus omasta pelistä, Ukkola summaa.

Vanhemmalla iällä ajatus oman videopelin tekemisestä nosti päätään. Ajatus jäi ensin kuitenkin vain haaveeksi, sillä intoa löytyi huomattavasti enemmän kuin taitoa.

Kaikki alkoi foorumin viestistä

Ukkola sai internetin videopelifoorumilla tuntemattomalta viestin, josta kävi ilmi että joku oli miettinyt täysin samaa asiaa kuin hänkin. Lahtinen ehdotti, että mitäpä jos tehtäisiin yhdessä oma videopeli, kun videopelimieltymykset kohtasivat hyvin yhteen.

– Aluksi olin tietenkin ihmeissäni, että mikä tyyppi tämä oikein on ja ensin kieltäydyin, Ukkola muistelee.

Hän joutui kuitenkin pyörtämään vastauksensa myöhemmin ja niin alkoi Final Boss – avaruusseikkailupelin suunnittelu. Nyt yli puolet pelistä on valmiina ja Ukkola uskoo, että he ovat projektinsa kanssa jo voiton puolella, vaikka aikaa on kulunut seitsemisen vuotta.

– Luotto on kuitenkin kova, koska tätä peliä on tehty jo niin kauan, eikä se ole vielä kaatunut.

Raha tekisi asioista helpompaa

Ukkola seuraa paljon pelialan uutisia. Hänen mukaansa ala on kehittynyt viime vuosina hurjasti, sillä pelien jakaminen on helpottunut huomattavasti, sekä rahoituksen saaminen pelille on paljon helpompaa.

– Joukkorahoituspalveluissa voit julkaista pelisi testattavaksi. Jos tarpeeksi moni ajattelee että tämähän on todella hyvä peli, he maksavat sinulle että kehität peliäsi eteenpäin.

Final Boss -pelinsä kohdalla Ukkola ei pidä ajatuksesta, että he hakisivat pelilleen rahoitusta. Hän kuitenkin myöntää ajatuksen olevan houkutteleva. Raha helpottaa asioita, mutta idea pelin tekemisestä omaksi iloksi ajaa ohi rahan.

Toisaalta: Ei rahaa, ei paineita

Ukkola kuitenkin myöntää, että se on myös yksi ongelmista. Kun pelissä ei ole kiinni rahaa, paineita pelin valmistumiselle ei ole. Hän pohtii, että he tuskin miettisivät niin paljon pelkkää pelin suunnittelua, jos rahaa olisi käytettävissä.

– Toisaalta jos sitä rahaa tulisi, ei tarvitsisi huolehtia tosielämän realiteeteista, vaan voisi keskittyä täysin pelin tekemiseen, hän hymähtää.

Ukkola pohtii, olisivatko he enää Lahtisen kanssa keskenään väleissä jos pelissä olisi kiinni rahaa.

– Nyt voi vain ehdottaa että mitäpä jos tehtäisiin näin ja toinen vastaa että joo, tehdään vain.

Maria Ruokojärvi / Yle