1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Talvivaatekauppa aloittaa ultrakevyesti tappiotalven jälkeen

Talvivaatekauppa painottuu kevyiden toppavaatteiden myyntiin. Lumiliikuntaan tarkoitettuja talvivaatteita on sen sijaan ostettu kauppoihin jopa kolmanneksen aiempaa vähemmän.

talous
Toppatakki on alennuksessa
Sini Kervinen / Yle

Talvivaatteiden myyntiodotukset ovat alhaalla. Viime talven lyhyeksi jäänyt sesonki toi kaupoille taloudellisia tappioita. Uuteen talveen on lähdetty varovaisesti, kertoo toimitusjohtaja Vesa Luhtanen L-Fashion Group:sta.

– Varovaisuus on tilausten osalta ollut ilmeinen. Kauppiaat ovat ostaneet uutta talvitavaraa selvästi aikaisempaa vähemmän, jopa kolmanneksen, kertoo Luhtanen.

Pakkasesta potku persauksille

Talvivaatemyynti myötäilee yleistä vaatekaupan tilannetta. Kulunut vuosi on Muotikaupan liiton mukaan menty miinusmerkkisenä. Heikkoihin myyntiodotuksiin on useita syitä.

–Taantuma vaikuttaa siten, että ihmiset ovat varovaisempia kulutustottumuksissaan. Kierrätys ja tuunaus ovat jo pitempään olleet yksi suuntaus, kertoo Muotikaupan liiton toiminnan johtaja Tuula Loikkanen.

Talvikauppaan vaikuttavat myös säät.

– Alalla on samanlaista kuin maanviljelyssä. Katsotaan pakkasmittariin ja ikkunasta ulos, ja sen mukaan tehdään vaatehankinnat, Loikkanen lisää.

Lumen tulolla on merkitys yhtälailla talviharrastusvaatteiden kuin katukäyttöön tarkoitettujen talvitakkien myyntiin.

Kyllä se on potku persauksille, kun talvi tulee.

Sami Leporanta

– Kyllä se on hyvä potku persauksille, kun talvi tulee, kommentoi River Co. -ketjun toimitusjohtaja Sami Leporanta.

Vesa Luhtasen mukaan yksi osatekijöistä on myös venäläisten matkailijoiden vähentyminen ja matkojen lyhentyminen.

– Suomessa on aiemmin myyty paljon venäläisille. Tässä näkyy joillakin toimijoilla iso muutos.

Ultrakevyiden nousu

Myynnin lasku koskee erityisesti lämpimiä vaatteita ja talviharrastetuotteita eli rinteisiin, hiihtoon ja moottorikelkkailuun tarkoitettuja vaatteita. Tilannetta on paikannut ohuiden untuvatuotteiden trendi. Luhdalla on panostettu kevyttoppavaatteisiin ja kevyempiin hintaluokkiin, ja tuotantomäärät ovat pysyneet viime vuoden tasolla.

Voimakkaasti kasvaneen viennin vuoksi maan merkittävimpiin kuuluvan vaatevalmistajan L-Fashion Group:n kokonaismyynti on lähellä viime vuoden lukuja. Kevyttoppavaatteet ovat myös muilla talven tuloksentekijä.

– Olemme myyneet noin viidenneksen enemmän kuin viime vuonna. Ultrakevyitä toppatakkeja myydään nyt myös miehille. Vanujen taso on kasvanut huimasti. Siksi kevyistä materiaaleista saadaan tehtyä myös lämmin takki, kertoo River-ketjun toimitusjohtaja Sami Leporanta.

Leporannan mukaan suomalainen kuluttaja on kirinyt kiinni mannereurooppalaisia pukeutumistottumuksissaan. Nyt halutaan virtaviivaista ja kevyen näköistä.

Kukkaron nyörit tiukemmalla

Suomalainen kuluttaa keskimäärin vaatteisiin n. 700 euroa vuodessa. Talvivaatteet ovat tavallisesti vaatekaapin kalleimpia hankintoja. Ostoksen keskihinta on Luhtasen mukaan laskenut. Edullisten vaatemerkkien kauppaan keskittynyt River co. –ketjun mukaan eniten myydään 100-200 euron hintaisia tuotteita keski-ikäisille suomalaisille.

– Nyt korostuu tuotteissa rahoille vastinetta - ajattelu. Keskihinta ei ole muuttunut, mutta kuluttaja harkitsee tarkkaan. Talvitakki on pitkän aikavälin päätös, sanoo Leporanta.

Lue seuraavaksi