Hifi ei ole vain miesten asia – kaiutinfirmat kohdistivat katseensa naisiin

Hyvän äänenlaadun lisäksi aiempaa suurempaan rooliin on noussut kaiutinten muotoilu, sillä mitä tahansa kaappeja ei enää olohuoneisiin huolita.

Kotimaa
Uploud Audion Tuukka Kingelin mallaa yrityksen kaiutinta seinälle.
Yle

Suomi on äänentoiston kultamaa, ja maan pienin kaiutintehdas on Helsingin Punavuoressa. Pursimiehenkadulla sijaitsevan ravintolan tuulikaapin kyljessä majaansa pitävä Uploud Audio näki päivänvalon vuonna 2011. Nyt heidän kaiuttimiaan voi nähdä siellä täällä Helsingin kahviloissa ja vaatekaupoissa.

Muotoilusta vastaavan Tuukka Kingelinin mukaan omistajakaksikon tekemisiä ohjaa periaate, ettei yhdessäkään kodissa tarvitsisi käydä enää kaiutinkiistoja.

– Me ollaan aika uusien tuulien edustaja eli teemme kaiuttimia hyvin muotoilulähtöisesti. Meille tekniikka on jossain mielessä itsestäänselvyys minkä pitää olla kunnossa, että erottautumistekijät on designin ja kodikkuuden puolella.

Kolkot tolpat ja isot kaapit kaksikko hylkäsikin heti kättelyssä, sillä heidän kokemustensa mukaan kukaan ei tykkää niistä oikeasti.

– Esim. lapsiperheissä ja koiratalouksissa on ihan mahdoton ajatus, että kiikkerä kaiutintolppa seikkailee keskellä lattiaa ja dobermannit vilistää ja just kävelemään oppineet ottavat tukea sieltä tolpasta. Siinä kaivetaan verta nenästä.

Naiset ylipäätään ovat kiinnostuneita minkälaisia pömpeleitä kotiin tuodaan, että ihan mitä tahansa puhelinkioskia sinne ei haluta ottaa.

Antti Louhivaara

Naiset ensin

Perinteisesti hifi-maailma on ollut äijien valtakunta, mutta maailma on muuttumassa myös sillä saralla.

Yksi pitkänlinjan tekijöistä on Helsingissä niin ikään majaa pitävä Antti Louhivaara. Louhivaaran kätten ja korvien jälki on ollut hifi-harrastajien tiedossa jo vuosikymmeniä aiemmin Amphionin, nykyisin Aurelian kautta. Vaikka ääni on yhä Louhivaaralle ykkönen, myös hänelle muoto on entistä tärkeämpi.

– Me pyritään valmistamaan tuotteita, jotka istuvat koteihin myös designiltaan ja silti ovat äänellisesti huippuluokkaa. On huomattu jo kauan aikaa sitten, että vaimot ja naiset ylipäätään ovat kiinnostuneita minkälaisia pömpeleitä sinne kotiin tuodaan, että ihan mitä tahansa puhelinkioskia sinne ei haluta ottaa, Louhivaara huomauttaa.

Kingelinin mukaan hifi-hommissa on aistittavissa jopa tietynlaista sovinismia ainakin piilotasolla. Vanhoilla aatteilla ei kuitenkaan nykyään pitkälle pötkitä.

– Me ei lähdetä yhtään semmoseen macho-hommaan vaan voidaan ehkä sanoa, että olemme jossain määrin jopa feministinen kaiutinmerkki. Turpiin tulee markkinoilla, jos lähtee tekemään rumia, mutta ihan kivan kuulosia kaiuttimia. Siihen eri merkit ovat havahtumassa eri tahdilla, mutta kilpailu kovenee myöskin designin saralla, hän ennustaa.

"Vehkeet piiloon julkisilla paikoilla"

Markkinoinnissa perinteisemmät kaiutinyritykset luottavat hyviin arvosteluihin ja hifi-harrastajien puskaradioon. Uudemmat tekijät taas haluavat näkyä siellä missä ihmiset liikkuvat.

Tulokkaat joutuvat myös vakuuttamaan ostajat siitä, että toisenlainen tapa tehdä voi toimia. Uploud Audion Tuukka Kingelin kertoo, että esimerkiksi heidän kankaan peittämä kaiutin on vaatinut paljon puhetta, jotta sen laatuun luotetaan.

– Meidän muotoilusta ei pysty hakemaan sellaisia hifi-fetissejä, jotka vakuuttaisivat ihmiset siitä, että koska se näyttää tältä, se varmasti myös kuulostaa hyvältä. Meillä ne vehkeet on tuolla vaatteen alla piilossa niin kuin julkisella paikalla on syytä.

Louhivaara on sikäli samoilla linjoilla ettei ulkonäkö tai koko kerro enää kaikkea.

– Kun tekniikka on mennyt eteenpäin vuosikymmenissä, pystytään saamaan uskottavaa ääntä pienistäkin yksiköistä niin ei välttämättä ole perusteltua tuoda järkäleitä enää huoneistoon. Tavalliseen kotiin tehtävissä suunta on pienempään päin.

Kotimainen kilpailu kirittäjänä

Jos Suomessa pärjää, on eväät pärjätä muuallakin.

Tuukka Kingelin

Suomalaisten kauitinyritysten maine tunnetaan myös ulkomailla. Keskinäinen kilpailu pitää suunnittelijat vireessä ja korvat tarkkoina.

Louhivaaran mukaan suomalaiset erottaa muista matematiikkaan ja fysiikkaan perustuva lähtökohta, joka on aivan toisenlainen kuin monissa muissa maissa. Kiitosta ja seuraajia kuitenkin riittää.

– On ollut jännä huomata, että nyt muuallakin aletaan huomata fysiikan lakien olemassaolo ja aletaan päätyä noin 20 vuotta Suomen jälkeen samoihin ratkaisuihin. Että pikkusen ne tulee perässä siellä, Louhivaara myhäilee.

Tällä hetkellä Louhivaaran omistaman Aurelian markkinat ovat pääosin kotimaassa. Noin kolmannes tuotteista menee ulkomaille. Uploud Audion kaksikko tähyää niin ikään suuremmille apajille.

– Suomen markkinat on hyvä hiekkalaatikko, jossa tätä voi harjoitella, koska Suomessa on kova kilpailu ja paljon hyviä tekijöitä. Jos Suomessa pärjää, on eväät pärjätä muuallakin. Myös design ja brändi on tehty niin, että sillä pärjää muuallakin, Kingelin vakuuttaa.