Kaverit, koulukiireet ja murrosikä – näihin asioihin harrastaminen tyssää

Harva harrastus pysyy mukana läpi elämän. Lapsena aloitettu harrastus päättyy yleensä murrosiässä, jolloin teinin ajankäytöstä taistelevat muun muassa kaverit, koulu ja muut harrastukset.

Kotimaa
Jalkapallo pelikentällä.
Anssi Leppänen / Yle

Lapsen harrastus päättyy yhä useammin ajanpuutteeseen. Oululaisten harrastusten ohjaajien mukaan lapsella voi olla niin paljon kiireitä, ettei hän ehdi keskittyä yksittäiseen harrastukseen tarpeeksi.

– On hyvä, että lapset harrastavat monipuolisesti, mutta se ei ole hyvä, jos pitää olla koko ajan menossa jonnekin. Esimerkiksi soittaminen vaatii lähes päivittäistä paneutumista, kertoo Oulun konservatorion pianonsoiton opettaja Hannele Hynninen.

Väestöliiton mukaan harrastustoiminta ei ole juurikaan muuttunut kymmenessä vuodessa, mutta lapset käyttävät aikaansa eri tavalla. Aikaa kuluu entistä enemmän tietokoneen parissa. Tietokone voi olla harrastus muiden joukossa, mutta asialla on myös kääntöpuolensa.

– Pelit ja tietokoneen välityksellä tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen voivat johtaa siihen, ettei lasta houkuta mennä muuhun harrastustoimintaan niin paljon, Väestöliiton tutkija Anneli Miettinen sanoo.

Moni harrastus päättyy murkkuiässä

Harrastus aloitetaan usein verenperintönä. Myös kaverit vaikuttavat lapsuuden rientoihin.

– Ensimmäinen lopetusaalto tulee, kun aletaan lähestyä kouluikää. Silloin kyseenalaistetaan, onko laji sittenkään oma juttu, kertoo Oulun Pyrinnön toiminnanjohtaja Marko Keskitalo.

Väestöliiton mukaan harrastuksen merkitystä pohditaan uudemman kerran esimurrosiässä. Murkkuiässä siirrytään yläasteelle, jolloin kaveripiirikin saattaa mennä uusiksi. Koulunkäynti muuttuu raskaammaksi ja jaksaminen ei riitä kaikkeen. Motivaatio voi olla hakusessa myös silloin, jos harrastus ei tarjoa enää tarpeeksi haastetta tai jos napit ovat toistuvasti vastakkain harrastuksen ohjaajan kanssa.

Yli 30 vuotta Oulun konservatoriossa työskennellyt Hynninen tietää, että harrastusmotivaation lopahtaminen johtuu joskus suuremmista murheista. Soittotunti paljastaa paljon.

– Jos lapsella ei ole koulukiireitä, mutta keskittymisessä ja soittamisessa on häiriöitä, hänellä saattaa olla ongelmia kotona. Silloin on tärkeää, että opettaja on kuuntelevana korvana, Hynninen sanoo.

Kokeneen opettajan nenä haistaa lopettajan

Lasten parissa työskentelevä henkilö huomaa nopeasti, milloin motivaatio ei ole kohdallaan.

– Esimerkkiä voi etsiä omasta arjesta. Jos tiskaaminen ei kiinnosta, niin sitä keksii äkkiä jotain mielenkiintoisempaa tekemistä. Samanlainen toiminta näkyy harrastuksissa: jos lapsi ei ole motivoitunut, hän ei tule ajoissa paikalle. Hän touhuaa muuta ja kehittyy lajin parissa hitaammin, Oulun Pyrinnön Keskitalo sanoo.

Hynnisen mukaan motivaatio-ongelmista keskustellaan lapsen ja hänen vanhempiensa kanssa. Ketään ei pakoteta jatkamaan.

– Minulla on ollut oppilaita, jotka ovat olleet todella lahjakkaita soittajia, mutta heillä on ollut hirveä palo johonkin muuhun. Jokainen tietää itse parhaiten, mikä tekee hänet onnelliseksi.