Yksi bensan haamurajoista on nyt poikkeuksellisesti alitettu

Bensiinin hinta on laskenut viime päivinä Varsinais-Suomessa alle 1,50 euron. Polttoaine.net-sivuston mukaan marraskuun alussa 95-oktaanista bensiiniä saa alle 1,50 euron hintaan 16 asemalta.

Kotimaa
Bensiinin tankkausta
Petra Ristola / Yle

Polttoaine on halvempaa kuin vuosiin Varsinais-Suomessa.

Polttoaine.net-sivuston mukaan ainakin 16 asemaa myy marraskuun alussa ysivitosta alle 1,50:n litrahintaan Turun seudulla. Halvimmalla bensiiniä saa kahdelta Paraisilla sijaitsevalta asemalta. Siellä hinta on painunut jo lähes 1,4 euroon.

Neste Markkinoinnin liikennepalveluiden Suomen johtaja Sam Holmberg sanoo, että polttoaineen raaka-aineiden hinta on viimeksi ollut näin alhaalla vuonna 2010.

Turun Seudun Bensiinikauppiaiden puheenjohtaja Kyösti Kuronen puolestaan uskoo, että polttoaineen hinnat eivät jatkossa enää laske. Hän pitää 1,50 euron litrahintaa todellisena haamurajana.

Bisneksessä pitää olla mukana muutakin toimintaa, sillä polttoainekauppa on pelkkä sivutuote.

Kyösti Kuronen

– Yleensä juhlapyhien lähestyessä hinnat lähtevät nousuun. Myös talven ja pakkasen myötä kulutus kasvaa. Silloin hinnat nousevat kulutuksen myötä.

"Kauppias ei voi olla tyytyväinen"

Kurosen mukaan polttoaineen hinta määräytyy maailman markkinoiden mukaan. Markkinahintoihin vaikuttavat muun muassa poliittiset ja taloudelliset tekijät. Myös paikallinen kilpailu näkyy bensapumpuilla.

– Näin loppuvuodesta öljy-yhtiöt hakevat markkinaosuuksia. Se saattaa olla yksi asia, joka laskee hintoja.

Polttoaine.net-sivuston mukaan Turun seudun 32 asemalla 95-oktaanisen bensiinin litrahinnan keskiarvo on 1,504 euroa. Edullisin hinta on kahdella asemalla Paraisilla, jotka myyvät ysivitosta 1,419 euron litrahintaan.

Näin loppuvuodesta öljy-yhtiöt hakevat markkinaosuuksia. Se saattaa olla yksi asia, joka laskee hintoja.

Kyösti Kuronen

Kuronen toteaa, että polttoaineen hinta on erikoisen alhainen.

– Olen tehnyt polttoainekauppaa 15 vuotta, ja koko ajan trendi on ollut ylöspäin. Silloin tällöin on ollut pieniä notkahduksia.

– Kuluttajan kannalta tämä on tietysti positiivista. Kauppias ei voi kuitenkaan olla tyytyväinen siihen katteeseen, mitä bensasta nykyään jää. Pelkästään sillä kauppias ei elä. Bisneksessä pitää olla mukana muutakin toimintaa, sillä polttoainekauppa on pelkkä sivutuote.