Utön uusi aikataulu toi pulmia autottomalle

Ulkosaaristossa sijaitsevan Utön yhteysalusaikataulu on muuttunut syksyllä. Joillekin vuoroille on löytynyt lisää väkeä, mutta autottomat saaristolaiset ovat joutuneet pulaan, kun linja-autoyhteys alukselta taajamiin poistui.

Kotimaa
Utön majakka ja laituria.
Utön satamaKimmo Gustafsson / Yle

Ulkosaaristossa sijaitsevan Utön uusi yhteysaikataulu kuumentaa tunteita. Autottomat asiakkaat eivät esimerkiksi ehdi keskiviikkoisin linja-autovuoroon ja heidän mahdollisuutensa päästä palveluiden pariin alkuviikolla on heikentynyt. Saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala Ely-keskuksesta myöntää saaneensa palautetta asiasta. Hän painottaa, että uusi aikataulu on tehty yhteistyössä saaristolaisten kanssa.

– Aikataulut ovat nykyään liikennöitsijän vastuulla. Liikennöitsijä joutuu kuulemaan asiakaskuntaansa ennen kuin aikataulut lyödään lukkoon. Näin on myös tapahtunut Utön reitillä. Tietenkin on niin, että tarpeita on monia ja ne eivät aina kohtaa, kertoo Vanhala.

Utön reitillä kulkevan Eivorin aikataulua muutettiin syksyllä. Keväällä saaristolaiset saivat sanoa oman mielipiteensä asiasta. Rosita Oy:n toimitusjohtaja Stefan Jensen painottaa, että rahdin ja esimerkiksi lämmitysöljyn kuljettaminen helpottuu.

– Tässä pitää ottaa huomioon kokonaisrahtien, iäkkäiden, nuorten ja lapsiperheiden intressit. Uuden aikataulun avulla saamme vaaralliset rahdit kulkemaan paremmin. Esimerkiksi maanantaiaamun vuorolla oli aiemmin joskus vain yksi asiakas. Nyt uudesta maanantain edestakaisesta vuorosta on tullut viikon vilkkain vuoro, kertoo Jensen.

Toimitusjohtaja muistuttaa, että laivayhtiö ei voi määrätä linja-autojen vuoroja.

Kutsutaksi tai kimppakyydit avuksi

Saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala myöntää, että yhteysalusliikenteen järjestäminen on monimutkainen yhtälö.

– Onko tarkoituksenmukaista ajaa yhtä, kahta ihmistä isolla yhteysaluksella vain sen takia, että jatkoyhteys pelaa. Vai onko tarkoituksenmukaista kuljettaa kymmeniä ihmisiä ja isoja määriä rahtia, pohtii Vanhala.

Vanhala esittää ratkaisuksi kutsutaksijärjestelmää, josta on saatu hyviä kokemuksia ainakin Naantalista.

Onko tarkoituksenmukaista ajaa yhtä, kahta ihmistä isolla yhteysaluksella vain sen takia, että jatkoyhteys pelaa.

Sirpa Vanhala

– Kaupungin järjestämä yhteys esimerkiksi kutsutaksiyhteydellä olisi ihan erinomainen tapa paikata poistettuja bussivuoroja. Ainakin Naantalissa on kutsutaksi, joka on yhteydessä tiettyihin yhteysalusliikennevuoroihin. Se on toiminut muutaman vuoden.

Myös kimppakyytejä voisi Vanhalan mukaan pohtia.

- Kun jossain maan kolkassa lakkautettiin bussivuoroja, porukka keksi facebookin avulla matkustaa jatkossa kimpassa. Varmasti on vaihtoehtoja punoa tällaisia ryhmiä, pohtii Vanhala.

Yhteysalusten vuoroihin on puututtava myös säästösyistä  

Saaristolaiset ovat arvostelleet lauttaliikenteen vähennyksiä Paraisten ja Nauvon välillä. Varsinais-Suomen Ely-keskus vähentää lauttojen arkipäivien yöliikennevuoroja tammikuun alusta lähtien. Viikonlopuista poistuu kahdeksan vuoroa.

Saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala kertoo, että osa uudistuksista tehdään säästösyistä.

– Meillä on edellytyksenä, että järjestämme mahdollisimman kustannustehokasta ja ympäristön huomioivaa liikennettä. Vuosien ajan maantielauttaliikenne on saanut olla rauhassa. Nyt on tultu siihen, että asioille pitää tehdä jotain.