Hotellipalo haastaa ensin henkilökunnan — respan rooli ratkaisee, kun pelastajat ovat vasta matkalla

Kokkolassa harjoiteltiin maanantaina tilannetta, jossa televisio aiheuttaisi tulipalon ja evakuoinnin hotellissa. Poikkeuksellisen laaja harjoitus kristallisoi sen, että henkilökunnan oikea toiminta on äärimmäisen tärkeää siinä vaiheessa, kun ammattipelastajia vielä odotetaan. Tärkeintä on johtajuuden ottaminen kriisitilanteessa.

Kotimaa
Kuvassa paloharjoitus, jossa hotelliasukkaita pelastetaan nostoauton avulla kokkolalaisen hotellin parvekkeelta.

Kuvitteellisessa tilanteessa Sokos Hotel Kaarlessa Kokkolassa televisio syttyi palamaan neljännen kerroksen huoneessa. Harjoitukseen liittyi rutkasti konkretiaa: koko kerros täytettiin savulla, hälytyskellot soivat ja asukkaat sekä henkilökunta evakuoitiin. Kaksi asukasta jopa evakuoitiin nostoauton avulla parvekkeelta.

Hotellinjohtaja Jaki Silvennoinen ja palotarkastaja Jari Nygård pelastuslaitokselta toimivat harjoituksessa tarkkailijoina. Molemmille harjoitus korosti henkilökunnan toiminnan merkitystä siinä vaiheessa, kun pelastajat ovat vasta matkalla.

Ne ovat pitkiä minuutteja toimia yksin.

Palotarkastaja Jari Nygård

– Ne ovat pitkiä minuutteja toimia yksin. Siksi kannattaa harjoitella, jotta osaa toimia oikein ennen kuin ammattilaiset tulevat, sanoo Nygård.

Nygård korostaa, että johtaja pitää olla. Tämän työnä on kertoa muille, mitä tehdä ja ohjata tapahtumia. Myös hotellinjohtaja näki selvästi johtajuuden merkityksen:

– Suurin asia oli johtajuuden ottaminen kriisitilanteessa. Selkeät sävelet tarvitaan. Kollektiivinen johtajuus ei tässä tilanteessa toimi, ynnää Silvennoinen.

Kun kyseessä on hotelli useine ravintoloineen, ilmiselvä hermokeskus on Silvennoisen mukaan vastaanotto, jossa on työntekijöitä ympäri vuorokauden. Tehtävät onkin jaettu hänen mukaansa Sokos Hotel Kaarlessa selkeästi. Harjoitus ei paljastanutkaan erityisiä puutteita. Työsarkaa on silti vielä, jotta kaikki sujuu mahdollisimman hyvin, jos tositilanteeseen joskus joudutaan.

Asiakkaat olivat tietoisia hotellin tyhjentävästä harjoituksesta. Henkilökunnasta kaksi kolmannesta pidettiin sen sijaan pimennossa. Erityisesti todeksi luulemassaan tilanteessa toimineet olivatkin hotellinjohtajan mukaan hyvin tehokkaita.

Oma harjoittelu takaa rauhalliset yöunet

Sekä palotarkastaja Jari Nygård että hotellinjohtaja Jaki Silvennoinen ovat harjoitukseen tyytyväisiä:

– Mokia ei ollut, mutta harjoitus on aina onnistunut, kun löytyy kehitettävää, sanoo Nygård. – Hyvä kun yritykset ovat aktiivisia!

Selkeät sävelet tarvitaan. Kollektiivinen johtajuus ei tässä tilanteessa toimi.

Hotellinjohtaja Jaki Silvennoinen

Näin laajat harjoitukset ovat harvinaista herkkua. Oppi oli suureksi hyödyksi, ja myös asiakkaat antoivat myönteistä palautetta siitä, että riskitilanteiden varalta harjoitellaan. Silvennoinen sanoo, että turvallisuusasioita harjoitellaan kuitenkin oman väen kesken säännöllisesti.

– Nukun yöni hyvin, koska nämä asiat pidetään koko ajan mielessä ja esillä. Jos ne unohdetaisiin, uni olisi huonompaa, Silvennoinen sanoo.

Myyntisihteeri Noora Kupilan mukaan toimimista tositilanteessa on käyty läpi ja työnjako on kaikilla tiedossa. Palohälytyksen ennakkovaroituksia, "pillauksia" sattuu silloin tällöin. Sellainen voi aiheutua vaikkapa siitä, että sauna on jäänyt päälle ja ovi aukaistu.

Tuolloin taulu kertoo henkilökunnalle tarkasti, mistä hälytys tulee. Joku lähtee katsomaan, mistä on kyse. Vaikka toistaiseksi isoilta hälytyksiltä onkin vältytty, jokaiseen hälyyn reagoidaan yhtä vakavasti:

– Koskaan ei voi tietää, mistä on kyse, joten ei koskaan voi ajatella kevyesti, sanoo Kupila.