Blogitutkimus: Ruoka ja lifestyle kiinnostavat eniten, videoblogien uskotaan vahvistuvan tulevaisuudessa

Aller Median tutkimusjohtajan mukaan naisilla ja miehillä on erilaiset motiivit blogien lukemiselle. Bloggaajien uskotaan tulevaisuudessa olevan entistä vahvempia mielipidevaikuttajia.

Kotimaa
Seuratuimmat blogit
Yle Uutisgrafiikka

Aller Median tilaaman Suuren blogitutkimuksen mukaan ruoka-, lifestyle-, sekä muoti- ja kauneusblogit kiinnostavat naislukijoita eniten. Miehillä puolestaan seuratuimpia blogeja olivat tekniikkaan sekä politiikkaan ja ajankohtaisiin aiheisiin liittyvät aiheet.

Kaikkien tutkimukseen vastanneiden perusteella suosituimmat aiheet olivat ruoka, lifestyle sekä muoti ja kauneus.

Aller Median tutkimusjohtajan Kristina Hännikäisen mukaan naisilla ja miehillä on erilaiset motiivit blogien lukemiselle. Tutkimukseen vastanneiden mielestä blogit toimivat ajanvietteenä ja niistä haetaan vinkkejä.

– Miehet haluavat saada blogeista tietoa ajankohtaisista aiheista ja naisilla taas lukemiseen vaikuttaa enemmän inspiraation hakeminen, Hännikäinen selvittää eroja.

Tutkimuksen mukaan blogit ovat lisänneet medioiden kokonaiskulutusta. Noin 80 prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa blogeja muun median rinnalla.

Videoblogit haastavat muut

Tutkimukseen vastanneet pitävät blogien visuaalisuutta tärkeänä. Lähes 88 prosenttia vastaajista piti valokuvia erittäin tai melko tärkeänä elementtinä. Tutkimukseen vastanneista 44 prosenttia uskoi, että videoblogit haastavat tavalliset blogit tulevaisuudessa.

– Visuaalisuus on lukijoille erittäin tärkeää ja siksi myös videoblogien tulevaisuus nähdään vahvana, pohtii Hännikäinen.

Bloggaajien uskotaan olevan tulevaisuudessa myös entistä vahvempia mielipidevaikuttajia.

Tutkimus toteutettiin blogilukijoiden ja bloggaajien ryhmäkeskusteluilla verkossa, asiantuntijoiden syvähaastatteluilla ja kvantitatiivisella tutkimuksella, johon osallistui tuhat vastaajaa.

Jutun grafiikkaa on muokattu 29.10. kello 11.30 alkuperäistä havainnollisemmaksi.