1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Eläinsuojelujärjestöt painostavat Burberryä lopettamaan turkisten oston – kampanjan keulakuvana suomalaiskettu

Brittiläinen muotitalo kertoo valinneensa suomalaisen turkistoimittajan eettisen tuotannon vuoksi. Eläinsuojelujärjestöjen mukaan turkistarhaus ei voi olla eettistä missään.

talous
Liikkeen sisäänkäynti.
Burberryn liike Lontoossa.Andy Rain / EPA

Hampurissa on osoitettu viime päivinä mieltä brittimuotiliike Burberryä vastaan, jotta se luopuisi turkisten käytöstä tuotteissaan, kertoo saksalainen RTL (siirryt toiseen palveluun), joka on maan suurin yksityinen televisiokanava. Mielenilmauksia on järjestetty myös muun muassa Lontoossa.

RTL-kanava on nostanut esille Suomen turkistarhojen kaksi miljoonaa kettua. Lisäksi suomalaisilla turkistarhoilla on kaksi miljoonaa minkkiä ja 200 000 suomensupia.

RTL:n mukaan kampanjoivat eläinsuojelujärjestöt ovat saaneet runsaasti lahjoituksia. Järjestöjen tavoitteena on muun muassa ostaa kampanjan keulakuva, Kimiksi nimetty suomalainen tarhakettu, vapaaksi.

Suomalainen turkishuutokauppayhtiö Saga Furs, joka on eräs maailman johtavista turkisyrityksistä, toimittaa turkikset Burberrylle. Muotitalo tunnetaan muun muassa ruutukuvioistaan.

– Se on valinnut meidät yhteistyökumppaniksi siksi, että järjestelmä on Suomessa läpinäkyvä, kuvailee Saga Fursin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä.

"Burberryn on reagoitava jotenkin"

Useiden järjestöjen kampanjaa johtaa eläinsuojelujärjestö Four Paws. Suomesta mukana on eläinsuojeluliitto Animalia. Järjestöt painottavat, ettei turkistuotanto ole eettistä missään maassa. Ne arvostelevat muun muassa sitä, että turkistarhojen eläimet elävät pienissä häkeissä eikä nillä ole mahdollisuutta lajille tyypilliseen käytökseen.

– Esitetyt väitteet ja kuvamateriaalit käydään läpi. Useimmiten on mahdollista selvittää, missä materiaali on kuvattu ja näin voidaan puuttua mahdollisiin epäkohtiin, Mononen-Mikkilä sanoo.

Animalian toiminnanjohtajaSalla Tuomivaara uskoo, että järjestöjen kampanjointi vaikuttaa yrityksiin selkeästi. Vaikuttavana esimerkkinä hän nostaa esille Marimekon, joka luopui turkisyritys Grünsteinista vuonna 2004 omistettuaan sen muutaman vuoden ajan. Järjestöt kampanjoivat Marimekkoa vastaan näyttävästi vuosituhannen alussa. Tuomivaara uskoo kampanjan vaikuttavan myös Burberryyn.

– On selvää, että Burberryn on jotenkin reagoitava, jos se saa esimerkiksi runsaasti sähköpostia, sanoo myös Saga Fursin Mononen-Mikkilä.

Kampanjasivuston mukaan sähköposteja, joilla ihmiset vaativat muotitaloa luopumaan turkiksista, on nyt lähetetty noin 180 000.

Lue seuraavaksi