Vitamiinicocktail voi jopa heikentää urheilijan suorituskykyä

C- ja E-vitamiinien on todettu paitsi vähentävän lihasarkuutta liikuntasuorituksen yhteydessä myös heikentävän lihasmassan kehittymistä, kertoo Aamu-tv:ssä vieraillut ravitsemusterapeutti. Hän kuitenkin korostaa, että antioksidanttien vaikutuksia on toistaiseksi tutkittu vähän.

Kotimaa
Raija Tahvonen ja Jan Verho.
Vitamiineja syövät purkista ihmiset, jotka muutenkin syövät terveellisesti. Professori Raija Tahvonen Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta ja ravitsemusterapeutti Jan Verho sanovat, että valtaosa syö pillereitä aivan turhaan.

Moni urheilija syö lisäravinteita, koska kokee niiden vähentävän lihasarkuutta urheilun jälkeen.

Vitamiinicocktail voi kuitenkin lihasarkuuden lisäksi vähentää myös liikunnan hyödyllistä vastetta, kertoo ravitsemusterapeutti Jan Verho.

– Liikunnassa lihasten on tarkoituskin hajota, jotta suorituskyky voi kehittyä. Mutta tutkimuksissa on huomattu, että antioksidantit ovat estäneet lihasten hapetusreaktion, Verho selvittää.

– Siten antioksidantit todella voivat vähentää lihasmassan kehittymistä.

Verho kuitenkin korostaa, että antioksidanttien vaikutusta liikuntaan on tutkittu hyvin vähän.

– Ruoasta antioksidantteja ei voi saada liikaa, mutta jos juuri ennen liikuntasuoritusta tai sen jälkeen syö suuria antioksidanttiannoksia purkista, voi niillä olla vaikutusta liikunnan vasteeseen, kertoo ravitsemusterapeutti.

Hivenaineet vaikuttavat toistensa imeytymiseen

Aamu-tv:ssä vierailleet ravitsemusterapeutti Jan Verho ja maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen professori Raija Tahvonen ovat molemmat sitä mieltä, että terve aikuinen ei yleensä lisäravinteita tarvitse.

– Jos syö puolikiloa - tai kuten nykyään suositellaan lähemmäs kilon - päivässä kasviksia, marjoja ja hedelmiä, lisäksi pari palaa täysjyväleipää ja joskus kalaa, niin kyllä siitä saa tarvitsemansa ravinteet, Tahvonen sanoo.

Vitamiineja voi kuitenkin popsia suhteellisen turvallisesti, kunhan muistaa ohjeen kohtuus kaikessa.

Pitää kuitenkin muistaa, että hivenaineet vaikuttavat toisiinsa. Esimerkiksi runsas määrä kalsiumia voi estää raudan imeytymistä. Niin ikään sinkki ja rauta vaikuttavat toisiinsa.

– Vaarallisia yhteisvaikutuksia ei ole, mutta syömällä liikaa yhtä voi saada aikaan toisen hivenaineen puutostilan, sanoo Verho.