Autoista tulee romua yhä vanhempina - mitkä osat viedään edelleen purkaamon käsistä?

Jos äänekoskelaiselle autopurkaamolle tulevan auton vuosimalli on 2000-luvun puolelta, yrittäjäpariskunta tietää melkein autoa näkemättä, kyseessä on kolariauto tai muuten rikki ajettu. Yleisimmin purkaamolle tarjotaan 1990-luvun alkupuolen autoja.

ilmiöt
Puoliksi puretut autot rivissä purkamon pihassa.
Puoliksi puretut autot rivissä purkamon pihassa.Hanne Kinnunen / Yle

Äänekosken autopurkaamon havainnot romutettavien autojen iästä todentavat tehtyjä tilastoja: Suomessa romutettavan auton keski-ikä on yli 20 vuotta - viime vuosikymmenen aikana romutusikä on vielä noussut parilla vuodella. Eurooppalaisittain romutusikä on korkea, sillä Euroopan Unionin alueella se on keskimäärin 15 vuotta.

Talven tullen kysellään puhallinmoottoreita.

Laura Ruotsalainen

Purkaamolla yrittäjäpariskunta Laura ja Jaakko Ruotsalainen irrottavat romutukseen tulevista kaiken ehjän ja myy osat eteenpäin.

– Eniten asiakkaita kiinnostavat keulaosat, koska ne esimerkiksi kolarissa rikkoutuvat ensimmäisenä. Puskurit, etu-umpiot, lokasuojat, niitä varmaan eniten kysellään. Syksyisin ja keväisin kysellään renkaita ja talven tullen puhallinmoottoreita, Laura Ruotsalainen sanoo.

"Jotkut osat särkyvät aina"

Purkaamoryrittäjillä on hyvä näppituntuma siitä, mikä menee kaupaksi.

– Kaikkien vanhimmista autoista ei kaikkea ehjääkään kannata kerätä talteen, koska eivät ne ole niin kovin kysyttyjä, Jaakko Ruotsalainen huomauttaa.

Joistakin autoista särkyvät aina tietyt osat.

Jaakko Ruotsalainen

Kun myyntiin kelpaavat osat on autoista irrotettu, rungot lähetetään Kuusakoskelle kierrätettäväksi.

Äänekoskelaiseen purkaamoon tulee vuosittain 300-400 autoa, eniten syksyisin ja keväisin. Jaakko Ruotsalainen ei osaa sanoa, mikä olisi kaikkein yleisin purkuun tuleva automerkki. Yhtälailla kaikkien autojen osia kysellään.

– Joistakin autoista särkyvät aina tietyt osat ja niitä kysellään eniten. Usein ne ovat vain purkaamolle tulevissakin autoissa rikki, hän sanoo - paljastamatta automerkkiä.

Autot ajetaan loppuun

Myyntitilastoissa synkkä talousvuosi 2008 näkyy selvästi: uusia autoja hankittiin silloin selvästi edellisvuotta vähemmän, noin 110 000 vuodessa. Viime vuonna ensirekisteröintien määrä laski alle 104 000:n.

Kun ostovoima on heikko, autot ajetaan loppuun.

Laura Ruotsalainen

Laura Ruotsalaisen mielestä syy on selvä: EU:n toiseksi korkein verotus ja yleinen heikko taloustilanne.

– Uusien autojen hinnat ovat korkeita. Kun ostovoima on heikko, vanhat autot ajetaan loppuun.

Romuttamoyrittäjän kannalta olisi parempi, että uusien autojen kauppa kävisi vilkkaasti, koska silloin autot päätyisivät romutukseen nykyistä nuorempina. Kelpoja osia ja siten myytävää löytyisi enemmän.

Tunnearvo voi estää romutuksen

Kaikki vanhat autot eivät kuitenkaan koskaan päädy romuttamolle. Pihapiireihin ja metsiin unohtuu edelleen autoja ruostumaan.

– Joskus kyse on tunnearvosta: jos auto on vaikka hankittu uutena, siitä ei haluta kovin pienellä hinnalla luopua, eikä taas meidän ole sitä järkevää ostaa. Toisaalta laiskuuttakin varmasti on, auto vain unohtuu lahoamaan. Ja kun se on vuosia maannut jossain metsikössä, siitä ei ole meillekään enää iloa, Laura Ruotsalainen toteaa.

Laura ja Jaakko Ruotsalaista haastatteli Elina Kinos.