Kauppias: Kiinalainen älypuhelinmerkki voi nousta jouluna myydyimpien joukkoon

Kiinalaiset älypuhelinmerkit yleistyvät vauhdilla maailmalla. Myös Suomessa kiinnostus uusia aasialaisia merkkejä kohtaan kasvaa, sanovat puhelinkauppiaat. Asiantuntijan mielestä menekkiä jarruttaa kuitenkin kiinalaispuhelimien heikko maine.

talous
Älypuhelimia esillä
Julian Stratenschulte / EPA

Kiinalainen Huawei on yksi Suomessa vauhdilla kasvavista älypuhelinmerkeistä.

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko arvelee, että Huawei voisi nousta DNA:lla jo joulumyynnissä myydyimpien puhelimien joukkoon.

– Kappalemäärät ovat vielä pieniä valtamerkkeihin verrattuna, mutta ne kasvavat. Huawei on perustanut Suomeen jo organisaation ja myyntitoimiston, he myös tekevät tuotekehitystä täällä. Huawei on esimerkki merkistä, joka on maailmanlaajuisesti iso mutta Suomessa vasta pieni.

Myös muut aasialaiset merkit, kuten Sony, Alcatel OneTouch, LG ja OnePlus One, kiinnostavat kuluttajia. Elisan puhelinliittymien liiketoimintajohtajan Jan Virkin mukaan kiinnostus on kasvanut pikkuhiljaa.

– Viimeisen vuoden aikana on ollut selvästi tullut lisää kiinnostusta ja uusia nousijoita, Virkki sanoo.

Hinnat tuskin laskevat

Yksi syy innostukseen on hinta. Aasialaiset merkit tarjoavat kalliimpien puhelinmerkkien ominaisuuksia esimerkiksi Samsungia, Applea tai Nokiaa halvemmalla.

Kiinalaisten brändiuskottavuus ei ole Suomessa kaikista vahvimpia. Kiinalaisilla merkeillä saattaa olla hankaluuksia puskea Suomen markkinoille samalla tavalla kuin globaalisti.

Gartnerin tutkimusanalyytikko Toni Nygrén

– Voisi kuvata, että hieman edullisesti enemmän. Uudet merkit ovat hinnoitelleet heidän huippumallinsa houkuttelevasti, sanoo DNA:n Sami Aavikko.

Puhelinkauppiaat eivät kuitenkaan usko älypuhelimien hintojen yleiseen laskuun. Suomessa myydyimpien puhelimien kärkipaikkoja pitävät puhelinmerkkien lippulaivamallit.

– Meillä Soneralla asiakkaita kiinnostavat edelleen premium-mallit. On vaikea sanoa, mikä kipuhinta puhelimessa sitten olisi, sanoo Soneran laiteliiketoimintajohtaja Markku Saranpää.

Myös DNA:lla nähdään, että kalliit älypuhelimet menevät edelleen kaupaksi.

– Jos puhutaan tuhannen ja 800 euron välillä, niin siellä on jo useampia laitteita, DNA:n Aavikko sanoo.

Saunalahden Jan Virkin mukaan hinta ei sinänsä ratkaise älypuhelinmarkkinoilla.

– Halvimman mahdollisen hinnan sijaan ratkaisee se, mitä ominaisuuksia laitteeseen saa missäkin hintaluokassa.

Ulkonäkö tärkeää

Uusien älypuhelinmerkkien läpilyöntiä Suomessa helpottaa se, että osa merkeistä on tunnettuja esimerkiksi televisiovalmistajina.

– Valinta on helpompaa, jos joku uusista merkeistä tuntuu silmään ja käteen hyvältä ja kotona on vaikka Sonyn televisio, DNA:n Aavikko sanoo.

Puhelinmyyjien mukaan tunnetuissa merkeissä älypuhelin ostetaan merkin perusteella, uudet valmistajat kilpailevat enemmän ulkonäkötekijöillä.

– Android-puhelimen ennen omistaneen ei ole niin vaikeaa päätyä esimerkiksi LG:n tai Huawein puhelimeen. Ihmiset haluavat erottautua, ja näillä uusilla merkeillä se on mahdollista, Aavikko sanoo.

Suomi on vaikea markkina

Gartnerin tutkimusanalyytikko Toni Nygrén epäilee, että kiinalaisten merkkien kasvua hidastaa kuitenkin niiden heikko maine.

– Kiinalaisten brändiuskottavuus ei ole Suomessa kaikista vahvimpia. Kiinalaisilla merkeillä saattaa olla hankaluuksia puskea Suomen markkinoille samalla tavalla kuin globaalisti.

Windows-puhelimet myyvät Suomessa edelleen muuta maailmaa paremmin. Soneralla uskotaan, että valtamerkit, kuten Nokia, pitävät pintansa vielä jonkin aikaa.

– Windows-puhelimilla on täällä yllättävän kovan markkina verrattuna globaaliin. Se on Lumia-tuoteperheen ansiota, analyytikko Nygrén sanoo.

Nygrén uskoo kuitenkin Windows-puhelimien pikkuhiljaa väistyvän.

– Suomen markkina alkaa pitkällä jänteellä noudattaa samaa trendiä kuin globaalisti. Siellä Android-alusta on täysin ylivoimainen. Jos katsotaan laitevalmistajia, niin se on Samsung, Nygrén sanoo.

Maailmanlaajuisesti kiinalaisten ote on jo tiukka. Kiinan Appleksi kutsuttu Xiaomi on noussut IDC:n raporttien (siirryt toiseen palveluun) mukaan jo maailman kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi. Taakse jäävät tiukasti LG ja Lenovo.

– Kiinalaiset tulevat kyllä todella vauhdilla kokonaismarkkinaan. Ennustetaan, että ensi vuonna kiinalaiset edustavat noin puolta kokonaisvolyymista globaalisti älypuhelinmarkkinoilla, Nygrén sanoo.

DNA, Elisa ja Sonera uskovat, että ulkomaalaisten merkkien on nyt aiempaa helpompi saada Suomessa jalansijaa.

– Parhaimmillaan Nokian markkinaosuus on ollut yli 90 prosenttia. Aiemmin Suomen markkinoille oli erittäin hankala päästä, valmistajat sitä vuoron perään yrittivät. Se on muokannut suomalaisen kuluttajan näkemään vain muutaman merkin kerrallaan, DNA:n Aavikko sanoo.