Tanssijan suuruudenhullu hanke - omat rahat likoon

Tanssija ja koreografi Valtteri Raekallio vie katsojat jättikokoiseen esityspaikkaan Helsingissä. Torstaina 30.10. ensi-iltaan tuleva teos Edustaja käsittelee muun muassa rahan valtaa ihmiseen.

kulttuuri
Valtteri Raekallio.
Valtteri Raekallio vie teoksensa kauaksi tanssin näyttämöistä.Yle

Tanssija ja koreografi Valtteri Raekallio, 32, panee uudessa teoksessaan kaikki peliin.

Hän on vuokrannut Helsingistä valtavan teollisuuskiinteistön nykytanssiteokselleen Edustaja.

Siinä ovat kiinni sekä Koneen Säätiön iso apuraha että Raekallion henkilökohtaiset säästöt.

– Kun tämä tila on näin valtava, emmekä ole halunneet tehdä kompromisseja, myös säästöt on pantu tiskiin, Raekallio perustelee.

Epätilat kiinnostavat

Edustaja kertoo muun muassa rahan vallasta ihmiseen.

Esitys siirtää seiniä tieltään ja täyttää tyhjän tilan tanssin lisäksi runoilla.

Minimalistisen valaistuksen on suunnittelut Lauri Lundahl, joka liikkuu tilassa esityksen mukana.

Parhaimmillaan koreografilla on käytössään sata metriä syvyyttä.

– Minua kiinnostavat näissä "epätiloissa" niiden asettamat haasteet ja mahdollisuudet. Tänne piti vetää kilometritolkulla kaapelia, jotta saimme sähköjärjestelmän, Raekallio luettelee.

Raekallio on esiintynyt uransa aikana yli kuudessakymmenessä teoksessa Suomessa ja ulkomailla. Teatteri- ja tanssitalot ovat tulleet tutuiksi.

– Ehkä myös sen takia olen kiinnostunut toisenlaisista ympäristöistä omille töilleni.

Tee itse oma edustajasi

Raekallio herätti viime keväänä huomiota taiteidenvälisellä, paikkasidonnaisella teoksellaan Mihin valo katoaa?

Se johdatti katsojat helsinkiläiseen kalliosuojaan, jossa yleisö kohtasi esiintyjät paikoin silmästä silmään.

Kotimaisessa tanssissa harvinaiselle lajityypille, niin sanotulle immersiiviselle teatterille, löytyy esikuvia New Yorkista ja Lontoosta.

Siinä yleisö seuraa esitystä esittäjien matkassa.

Samasta on kyse myös uudessa Raekallion teoksessa, joka pöyhii sosiaalisen median, rahan ja teknologian hallitsemaa minäkuvaa.

Se väittää, että olemme itsemme edustajia.

– Rakennamme itsellemme jo aika nuorena edustajan, joka lähetetään edustamaan itseämme erilaisiin viitekehyksiin, kuten kouluun tai kaveriporukkkaan. Emme väitä tekijöinä, että olisimme itse tästä vapaita, päin vastoin. Emme myöskään väitä, että tämä olisi pelkästään nykyajan ilmiö. Se on ihmisen ominaisuus, josta voi ajatella, että sosiaalinen media antaa siihen helpon työkalun.

Mukana elävä runoilija

Raekallion _Edustajaan _on palkattu myös elävä runoilija, joka kulkee mukana läpi teoksen.

Edustaja ottaa vauhtia Eino Santasen yhteiskunnallisista teksteistä, runoteoksesta _Tekniikan maailmat _(2014).

Santanen on entinen Nuoren Voiman päätoimittaja, joka on tullut runopiireissä tunnetuksi setelirunoistaan. Edustajassa on esillä myös Santasen aitoihin kahdenkymmenen euron seteleihin kirjoittamia runoja.

– Niissä pohditaan aika kriittisesti suhdettamme rahaan. Suhde rahaan on aika tärkeä nykyihmislle, ja omasta mielestäni se on aika pitkälle rahan määrittämä, Santanen toteaa.

Santasen ja Raekallion yhteistyö alkoi Kajaanin runoviikoilla 2013.

– Valtterilla on sellainen lähtökohta tekemiseen, jonka itsekin jaan. Kun teemme tällaisia taiteiden välisiä juttuja, niin mikään taide ei lähde kuvittamaan toista vaan niillä on omat tulokulmansa, Santanen toteaa.

Edustajassa tanssii Raekallion lisäksi Auri Ahola ja Mirva Mäkinen.

Teoksen luonteeseen kuuluu, että esityspaikka pidetään katsojilta salassa. Yleisö tuodaan paikan päälle bussilla, joka lähtee Kiasman edestä.