Kokkolan sataman ja Venäjän yhteistyö kukoistaa – "Satamassa tehdään kauppaa, politiikka on eri asia"

Venäjän pakotepolitiikka ei ole ulottunut Kokkolan satamaan. Yhteistyö on päinvastoin tiivistynyt, ja satama on kasvattanut Venäjältä tulevaa kauttakulkuliikennettään erittäin merkittävästi tänä vuonna.

talous
Kuva satamasta, laiturissa jonossa kolme laivaa, etualalla satamanosturi.
Kalle Niskala / Yle

Kokkolan sataman transitoliikenne kasvoi tänä vuonna ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana 60 prosenttia. Kyse on transitoviennistä, jossa Venäjältä lähtevä tavara kulkee Kokkolan kautta maailmalle. Merkittävä osa tästä viennistä on kaivannaisteollisuuden irtotavaraa.

Miten on mahdollista, että Kokkolan sataman transito on kasvanut näinkin merkittävästi aikana, jolloin Venäjä asettaa paljon pakotteita?

– Se on hyvä kysymys. Tietenkin me olemme tämän vuoden aikana huolestuneina seuranneet tilannetta, että mitenköhän tässä käy. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että liikenne on lisääntynyt voimakkaasti, satamajohtaja Torbjörn Witting sanoo tyytyväisenä.

Kyllähän se lähtee siitä, että Venäjä katsoo oman intressinsä perään tässäkin asiassa.

Torbjörn Witting, satamajohtaja

Wittingin mukaan kasvun taustalla ovat esimerkiksi hyvät ja pitkäaikaiset suhteet Venäjälle sekä nosturi- ja kenttäkapasiteetin kasvattaminen.

Taustalla Venäjän omat intressit

– Kyllähän se lähtee siitä, että Venäjä katsoo oman intressinsä perään tässäkin asiassa.

Venäjää kritisoidaan ja boikotoidaan tällä hetkellä monesta suunnasta. Tällaista ei Kokkolan satamasta kuulu.

– Me tehdään satamassa kauppaa, politiikka on sitten eri asia, Witting sanoo.

Kokkolan sataman transitoliikenne on tänä vuonna arviolta kaiken kaikkiaan noin 3,5 miljoonaa tonnia. Suomessa samansuuntaisissa transitolukemissa on Hamina-Kotkan satama.