HKL:n johtokunnan puheenjohtaja: Metron automatisointi voi siirtyä hamaan tulevaan

HKL ja Siemens ovat yhtä mieltä siitä, että metron automatisoinnista on marraskuun loppuun mennessä pakko sopia: miten se saatetaan loppuun tai keskeytetään. Automatisoinnin keskeyttäminen alkaa vaikuttaa yhä todennäköisemmältä, vaikka HKL:n johtokunnan puheenjohtajan Otso Kivekkään (vihr.) mukaan vaihtoehtoja yhä tutkitaan.

Kotimaa
Vuosaaren metrolaituri rakennettiin automatisointia silmälläpitäen.
Vuosaaren metrolaituri rakennettiin automatisointia silmälläpitäen.

Metron automatisoinnin loppuun saattamisen tavasta päätetään marraskuun lopussa. HKL:n johtokunnan puheenjohtaja, Vihreiden Otso Kivekäs uskoo viime viikkojen perusteella, että metron automatisointi saadaan maaliin ajallaan tavalla tai toisella.

– Siihen on lähdetty etsimään eri tapoja ja ratkaisuja on olemassa. Siltä se ainakin vaikuttaisi, vaikka selvitykset ovat toki kesken.

Ratkaisua odottavat muun muassa paljon päänvaivaa aiheuttaneet laituriovet. Sitäkin tutkitaan, että metro automatisoitaisiin selvästi suunniteltua myöhemmin.

– Tässä on aika pitkään ollut sellainen tilanne, että viimeiset hetket ovat käsillä. Jokin ratkaisu tässä tehdään. Joko automatisoidaan tai ei.

Asiaa ei ole helpottanut Siemensin ja HKL:n käräjöinti.

Homma hoidetaan tai keskeytetään

– Nyt on molemmin puolin selkeä ymmärrys siitä, että on pakko katsoa miten tämä on mahdollista saattaa loppuun tai keskeyttää.

Kivekkään mukaan se hetki, jolloin olisi pitänyt päättää miten toimitaan, olisi pitänyt olla pari vuotta sitten.

Siemens on tehnyt automatisointeja muuallakin ja Kivekäs uskoo, että yrityksellä on kyky sellainen toimittaa - ainakin periaatteessa.

– Toki vanhoja junia ei ole automatisoitu ja se on osoittautunut ennakoitua hankalammaksi.

Jälkiviisaus ei kuitenkaan auta, vaan nyt mietitään sitä, miten metro kulkee Matinkylään vuonna 2016. Samalla pohditaan kustannuksiakin.

– Se maksaa, jos ajetaan kuljettajilla sen sijaan, että automatisoitaisiin. Automatisointikin maksaa. Sen tekeminen myöhemmin maksaa ja se vasta maksaakin todella paljon, jos länsimetroa ei saada ajallaan auki.