Venäjällä voi hankkia ajokortin ostamalla

Venäjällä, Saksassa ja Italiassa on omia liikennekulttuurin erikoispiirteitään. Venäläiset juovat ja ajavat, saksalaiset eivät luovuta autoa pois vanhanakaan ja Italiassa turvaväleistä ei välitetä.

Ulkomaat
Autoja Saksan moottoritiellä.
Suomessa lääkärit tarkkailevat iäkkäitä autonkuljettajia, esimerkiksi Saksassa saa autobaanailla siihen saakka, mihin oma rohkeus venyy. Myös Italiassa ja Venäjällä liikenne on monin tavoin villimpää kuin meillä.

Suomessa on viime päivinä keskusteltu, miten pitkään vanhuksen pitää saada ajaa autolla. Yle Uutisten kirjeenvaihtajat kertoivat perjantaina Ylen aamu-tv:ssä kokemuksiaan Saksasta, Italiasta ja Venäjältä.

Venäjä

Venäjällä liikennekulttuurin erikoisuus on, että kuka tahansa voi ostaa ajokortin rahalla käymättä tuntiakaan ajo-opetusta.

Toisaalta Venäjä yrittää parantaa ajo-opetusta kieltämällä ensi viikosta alkaen ajo-opetuksen perheenjäsenten kesken. Jos haluaa laillisen kortin, pitää käydä autokoulu.

– Liikennekulttuuri on Pietarissa ja Moskovassa huomattavasti parantunut viimeisen 10 vuoden aikana, Erkka Mikkonen kertoi.

– Yksi isoimmista ongelmista on silti yhä rattijuoppous.

Saksa

Saksassa ajatellaan, että kaikkien pitää olla mobiileja. Vanhukset saavat ajaa autoa niin pitkään kuin haluavat. Ihmisiä kehotetaan käymään itse lääkärin vastaanotolla, jos tuntuu siltä, ettei ole enää kykenevä liikenteeseen.

Autoliitto tarjoaa ohjastuspalvelua. Siinä asiantuntija tulee ikäihmisen kanssa liikenteeseen tarkkailemaan käyttäytymistä. Tarkkailija antaa ajosuorituksen lopuksi käytännön ohjeita ajamiseen.

Joka viides saksalainen on yli 65-vuotias, mutta he ovat osallisena vain 15 prosentissa liikenneonnettomuuksia.

– Saksassa suurin ongelma on kännykän käyttö ajaessa, Pertti Rönkkö kertoi Ylen aamu-tv:ssä.

Italia

Italiassa yli 80-vuotiaiden pitää uusia ajokortti kahden vuoden välein. Lisäksi valtio rajoittaa, miten tehokkaita autoja vanhukset saavat ajaa.

Varsinainen ongelma ei ole kuitenkaan ikäihmisten autoilu, vaan yleiset huonot ajotavat.

– Ihmiset ajavat ylinopeutta ja turvavälit ovat pieniä, Petri Burtsov kertoi lähetyksessä.