Suuret lehtiyhtiöt suunnittelevat yhteistä varhaisjakelua

Lehtiyhtiöt perustelevat ratkaisuaan sillä, että Itella aikoo keskittyä strategiassaan Venäjän markkinoihin ja kotimaassa pakettien jakeluun. Itellan mukaan käsitys on väärä.

kulttuuri
Postilaatikko.
Virpi Leinonen / Lehtikuva

Suuret suomalaiset sanomalehtiyhtiöt selvittävät mahdollisuutta perustaa yhteisyritys lehtien varhaisjakeluun. Lehtikustantajat tavoittelevat järjestelyllä kustannussäästöjä.

Uutta yhteisyritystä suunnittelevat Sanoma Media Finland, Alma Media, TS-yhtymä, Kaleva, Keskisuomalainen, Mediatalo Esa ja Länsi-Savo-konserni. Yhteisyritys kehittäisi varhaisjakeluyhtiöiden yhteistyötä ja logistiikkaa sekä vastaisi jakelupalveluiden valtakunnallisesta myynnistä.

Sanomalehtikustantajien yhteistiedotteessa todetaan, että postiyhtiö Itellan strategiana on keskittyä Venäjän markkinoille ja Suomessa verkkokaupan pakettien jakeluun. Tämä taas on johtanut mediayritysten mukaan suomalaisten sanoma- ja aikakauslehtien jakelukustannusten nousuun.

– Luotettava ja kustannustehokas jakelu on yksi suomalaisten lehtien menetystekijöitä, ja sen osalta eteen on tullut tilanne, jossa on etsittävä avoimesti uusia toimintamalleja tämän vahvuuden turvaamiseksi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pekka Soini sanoo.

Itella kiistää, että se olisi luopumassa lehtien varhais- tai päiväjakelusta. Hintojen korotukset puolestaan johtuvat jakelumäärien rajusta laskusta, ei strategian uudistuksesta, Itella tiedottaa.

Itella on halukas yhteistyöhön lehtitalojen kanssa ja valmis etsimään uusia jakeluratkaisuja, sanoo Itella Viestinvälityksen johtaja Jukka Rosenberg.