"Jokaisen ruokatrendin perään ei kannata hötkyillä"

Oululainen makkaranvalmistaja Kotivara hakee kasvua ulkomailta. Ruotsista tulee yrityksen liikevaihdosta jo noin neljännes. Yritys tähyää kuitenkin entistä innokkaammin lähimaiden markkinoille.

Kotimaa
Meetvurstipötköt roikkuvat kypsytysuunissa.
Pasi Punkari / Yle

Oulussa 70-vuotta toiminut makkaravalmistaja Kotivara hakee seuraavaksi kasvua ulkomailta. Yrityksellä on jo jalansija Ruotsissa, josta tulee noin neljännes yrityksen 20 miljoonan liikevaihdosta. Ruotsiin lähtee Oulun tehtaalta kuormat kaksi kertaa viikossa. Seuraavaksi suunnitelmissa ovat muut lähialueiden maat.

Ruotsalaisten makutottomukset ovat lähellä suomalaisia, mutta tanskalaiset ovatkin jo eri maata.

– Siellä halutaan purutuntumaltaan rasvaisempia ja pehmeämmän makuisia makkaroita. Toisaalta Tanskan meetvursti- ja salamimarkkinat ovat huomattavasti suuremmat kuin Suomessa ja Ruotsissa. Heillä on erilainen lounaskulttuuri, siellä perheet tekevät edelleen lapsille eväät mukaan kouluun ja eväät tehdään myös työpaikoille ja siellä leivän välissä on leikkelettä, kertoo makutottumuksista Kotivaran toimitusjohtaja Jarkko Ojala.

Rönsyt pois tuotannosta

Kotivara on viime vuosien aikana keskittynyt entistä tarkemmin kylmä- ja ilmakuivattujen tuotteiden tekemiseen, niiden osuus onkin liiketoiminnasta jo 95 prosenttia. Rönsyjä on karsittu pois esimerkiksi joidenkin lämminsavutuotteiden sekä makkaratankojen valmistamisesta on luovuttu kokonaan.

– Yhdestä tuotteesta ei kuitenkaan luovuta. 2000-luvun alun kärkkärikohusta on otettu opiksi ja Kärkkärin tulevaisuus on turvattu, vahvistaa toimitusjohtaja Jarkko Ojala.

Tontti omaksi ja lisää investointeja

Kotivara toimii tällä hetkellä Oulun kaupungin omistamalla vuokratontilla, mutta haluaa ostaa tontin omaksi.

– Me on tehty jo paljon investointeja tähän kiinteistöön ja halutaan sitä jatkaa. Tontin osto on oikeastaan tämän toimitilan pitkäjänteiseen kehittämiseen liittyvä asia. Me halutaan tulevaisuudessa kasvattaa täällä kapasitettia ja parempaa tehokkuutta, pohtii toimitusjohtaja Jarkko Ojala.

Tehtaan seinät pysyvät paikoillaan, mutta sisätiloihin on edelleen tarkoitus tehdä toimintaa helpottavia muutoksia. Suunnitelmissa on esimerkiksi kypsytysuunien lisääminen ja pakastetilan lisääminen tuotannon alkupäähän. Ja kun kysymys on vanhasta kiinteistöstä se vaatii aina välillä remontteja sekä muutosten tekemistä toiminnan tehostamiseksi.

– Tila riittää, me saadaan kyllä vielä enemmän kiloja irti tästä tehtaasta, sanoo Jarkko Ojala.

Ruokatrendejä tulee ja menee

Tällä hetkellä hinta ohjaa vahvasti kuluttajien ostokäyttäytymistä myös elintarvikepuolella. Kilpailussa mukana pärjääminen vaatii valmistajalta paljon. Laadun pitää olla kunnossa, mutta nykykuluttajalle ei sekään enää riitä.

– Me on satsattu viime vuosien aikana brändin kehittämiseen ja panostettu siihen paljon. Esimerkiksi kaikki pakkausilmeet yhdenmukaistetaan ja se näkyy kuluttajille kaupoissa loppuvuoden aikana, toteaa Jarkko Ojala.

Ojalan mukaan valmistajan pitää uskaltaa investoida uusiin koneisiin sekä satsata henkilöstön osaamiseen.

– Siitä se lähtee.

Erilaisia ruokatrendejä tulee nopeasti, mutta Ojala uskoo aitoihin tuotteisiin.

– Jokaisen trendin perään ei pysty lähteä hyppimään, silloin ei pysty tekemään kannattavaa liiketoimintaa. Kuluttajat erilaistuvat, pitää pysty löytämään ja kehittämään erilaisia tuotteita.