Laihdutus- ja kosmetiikkafirmoista tutkintapyyntö – kuluttaja-asiamies varoittaa näistä sivuista

Kuluttaja-asiamies kertoo saaneensa muun muassa Glucomannan Konjak-laihdutusvalmisteita markkinoivista yrityksistä yli 700 yhteydenottoa. Myös alaikäisille mobiilisisältöpalveluita tarjoavasta Funlime-yrityksestä on tullut runsaasti valituksia.

Kotimaa

Kuluttaja-asiamies on jättänyt poliisille tutkintapyynnön kahdesta laihdutus- ja kosmetiikkatuotteita tarjoavasta yrityksestä. Kuluttaja-asiamies epäilee yritysten toiminnan täyttävän markkinointirikoksen tunnusmerkit. Tutkintapyyntö jätettiin lokakuussa.

Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä kerrotaan, että Offlion International Ltd ja Xellim Oü -nimisistä yrityksistä on tullut tämän vuoden aikana kuluttajaneuvontaan yli 700 yhteydenottoa. Virolaisesta Xellim Oü:stä on tehty lisäksi noin 200 valitusta Euroopan kuluttajakeskukseen. Yritykset ovat markkinoineet eri verkkosivuilla muun muassa laihduttamiseen tarkoitettuja Glucomannan Konjak-juuritabletteja.

Tabletteja on markkinoitu suomalaisille kuluttajille suomenkielisillä mainoksilla. Kuluttaja-asiamehen mukaan ilmoitusten perusteella ihmiset olivat käsittäneet tilaavansa vain 4,90 euron hintaisen tutustumispaketin. Paketti kuitenkin johti määräaikaiseen 249,20 euron hintaiseen tilaukseen.

Tilaukset tehtiin pääasiassa sähköpostiin tulleen mainoksen tai Facebookissa olleen mainoksen pohjalta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan virheet markkinoinnissa toistuvat kaikilla sivustoilla ja niistä tehdään jatkuvasti uusia kuluttajailmoituksia. Kuluttaja-asiamiehen mukaan sivustot on järjestelmällisesti suunniteltu siten, että tilaaja luulee tekevänsä tilauksen vain edullisesta kokeiluerästä.

Kuluttaja-asiamies kertoo yrittäneensä puuttua yritysten markkinointiin jo viime vuoden joulukuusta alkaen, mutta vastuutahoihin on ollut vaikea saada yhteyttä ja vastaukset ovat viipyneet.

Funlime-mobiilipalvelusta tutkintapyyntö jo heinäkuussa

Kuluttaja-asiamies kertoo saaneensa alkuvuoden aikana yli tuhat valitusta myös alaikäisille suunnatusta mobiilisisältöpalvelusta. Kuluttaja-asiamies teki palveluita tarjoavasta Funlime-yrityksestä tutkintapyynnön poliisille jo heinäkuussa.

Myös Funlimen epäillään syyllistyneen harhaanjohtavaan markkinointiin. Se on markkinoinut mobiilisisältöpalveluitaan siten, että kuluttajat ovat luulleet osallistuvansa maksuttomaan kilpailuun, tilaavansa maksuttoman palvelun tai päivittävänsä Whatsapp-sovelluksen puhelimessaan.

Funlimen klubijäsenyyden kestotilauksesta on kuitenkin laskutettu 79 euroa kuukaudessa.