Koko yläaste läpi sähköisesti – maan laajin kokeilu nosti heti oppilaiden kouluiloa

Moderni opintie tarkoittaa oppilaan mukana kulkevaa tablettitietokonetta, digitaalista kasviota, itse tehtyjä oppikirjoja ja muita opiskelumateriaaleja sekä vaikkapa videoiden tekoa. Sähköinen oppiminen mullistaa koulunkäynnin, uudistaa opetusta ja mikä parasta: tuo kouluun rutkasti lisää oppimisen iloa. Tämä on jo arkea pioneerijoukolle seitsemäsluokkalaisia Janakkalassa.

media
Poika plärää sähköistä ruutua, ipadia Agatha Christien tehtävän parissa
Turengin yhteiskoulun 7A on pilottiluokkana sähköisen oppimisen kokeilussa. Nina Keski-Korpela / Yle

Turengin yhteiskoulun 7A on pilottiluokkana sähköisen oppimisen kokeilussa. Kahdeksaa oppiainetta opiskellaan paperittomasti, ilman kirjoja, luokalle hankittujen tablettitietokoneiden avulla. Lukukauden alussa alkaneesta kokeilusta on jo nyt saatu hyviä kokemuksia, kertoo rehtori Elina Arokannas.

– Oppilaiden opiskelumotivaatio on lisääntynyt selvästi, ja myös yhteisöllisyys on lisääntynyt, he tekevät hyvää yhteistyötä koulussa ja kotona. Myös oppimistulokset ovat parantuneet, koska motivaatio on lisääntynyt. Kokeilu on muuttanut meidän koulun pedagogiikkaa suunnattomasti.

Osassa oppiaineita käytössä on e-oppikirja, osassa taas opettajat tekevät itse materiaalia tunneille. Tablettitietokone kulkee oppilaan mukana ja sen avulla tehdään läksytkin. Etuna on sekin, että sähköinen oppiminen säästää rahaa niin kirja- kuin monistuskuluissakin.

Ei hupisurffailua tunnilla

7 A:n luokanvalvoja, kemian ja fysiikan opettaja Jari-Petteri Kautto kertoo, että oppilaat eivät lipeä tunnilla varsinaisesta opiskelusta, vaikka internet onkin hyppysissä.

– Välillä jää oppitunnista aikaa ja silloin saa luvallisesti käydä netissä, mutta pääasiassa tunti kuluu ihan opintojen merkeissä.

– Pilottiluokan kanssa käydään läpi samat asiat kuin muidenkin kanssa. Kemia on yhä kokeellinen luonnontiede, tunnilla tehdään testejä ja kokeita, mutta nyt tulosten tallentaminen on helpompaa. Tablettitietokoneella voidaan työ vaiheittain videokuvata ja liittää omaan sähköiseen vihkoon, josta voi sitten kokeeseen kerratessa katsoa, mitä tehtiin.

Ihan kokonaan ei paperin käytöstä kuitenkaan ole luovuttu. Osassa oppiaineista käytetään vielä oppikirjaa ja joissain kokeissakin pitää käyttää kynää ja paperia.

– Omassa aineessa olen käyttänyt sekä sähköisiä, lyhyempiä testejä pistariluontoisesti että ihan perinteistä paperikoetta. En ole löytänyt valmista pohjaa, jolla kokeen voisi tehdä yhtä helposti kuin vanhaan tyyliin. Niin kauan käytän vanhaa tapaa, kun se on helpompaa, kertoo Kautto.

Opetuksen eriyttäminen helpompaa

Opetusta voidaan helposti räätälöidä oppilaiden erilaisen oppimistahdin mukaan. Oppilailla on myös mahdollisuus vaikuttaa opetussisältöihin, jopa tehdä itse oppikirjansa, kertoo historian opettaja Mari Raiskio.

– Nettihän on pullollaan oppimateriaalia. Opiskelu on nyt kaikin puolin helpottunut: oppilaista on tullut tiedon luojia ja muokkaajia. Lähdekritiikki ja tiedonhankintataidot ovat vahvasti läsnä jokaisella oppitunnilla.

Raiskio antaa käytännön esimerkin historian opiskelusta:

– Oppilaat ovat saaneet etukäteistehtävän selvittää Suomen sodan tärkeimmät vaiheet ja seuraukset. Huomenna heidän pitäisi asettua toimittajan rooliin ja tehdä etusivun uutinen haluamastaan aiheesta liittyen Suomen sotaan. Inspiraation lähteinä on Kansallisarkiston digitoituja 1800-luvun sanomalehtiä, joita he voivat ensin käydä katsomassa ja sitten rakentaa omaa lehteä tablettitietokoneen ohjelmalla, jolla saadaan etusivun uutinen tehtyä.

Kaiken on saanut ajatella alusta alkaen uudestaan

Suvi Vesama

Sama opittava asia kulkee nyt mukana eri oppiaineissa. Puhutaan ilmiöpohjaisesta oppimisesta, kertoo äidinkielen opettaja Suvi Vesama.

– Kyllä on opettaja saanut heittäytyä ihan uusiin haasteisiin. Olen 12 vuotta tehnyt tätä työtä ja tämä on iso muutos. Kaiken on saanut ajatella alusta alkaen uudestaan, ja opettajakin innostuu oppimaan uusia asioita.

Oppilaat oppivat tulevaisuuden kansalaistaitoja

Nykynuoret tarvitsevat jo nyt tiedonhaku- ja lähdekritiikkitaitoja. Sähköinen oppiminen tuo tulevaisuuden kansalaistaidot mukanaan, mutta parasta on kuitenkin kokeilun mukanaan tuoma oppimisen ilo.

– Koenumerot ovat parantuneet ja oppi menee paljon helpommin perille. Nyt on paljon mukavampi lähteä kouluun, kun siellä on paljon hauskempi tehdä niitä juttuja, kertoo 13-vuotias oppilas Jonna Pohjonen.

Aapo Reima ei vaihtaisi enää takaisin kirjaopiskeluun.

– En, koska on tämä paljon mukavampaa, parempi vaihtoehto kirjaopiskelulle. Parasta on se, että tablettiin saa ladata omiakin pelejä, nuorimies kertoo.

– Me tehdään ryhmätöitä, missä useampi voi muokata samaan aikaan samaa tiedostoa. Kemia on suosikkiaine, koska kokeiden tekeminen on mukavaa ja teoriaosuuskin on hyvin mielenkiintoista. Meillä on sovellus, jossa pystyy valmistamaan oman vihon ja siinä on loputtomasti sivuja ja siihen voi liittää videoita, ääniä ja kuvia suoraan, monipuolisemmin kuin käsinkirjoitetussa vihossa.