Rahalla saa vaikka uusia yrityksiä – Mikkeli saanut mainoseuroillaan jo viisi

Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy on saanut hyvin rohkaisevia tuloksia yrittäjäkampanjallaan. Tarkoituksena on ollut houkutella kaupunkiin uusia yrittäjiä uusilla keinoilla.

Kotimaa
Mikkelin torikuva
Mikkelin tori.Inka Hannonen / Yle

Mikkeliä on tänä syksynä markkinoitu kotikaupungiksi yrittäjille mittavalla kampanjalla. Yksinomaan lehti-ilmoitteluun on käytetyn kymmeniä tuhansia euroja.

Uuden yrittäjän kasvusopimus -kampanjassa luvataan edullisia toimitiloja, taataan yrittäjälle asunnon löytyminen ja luvataan hyvät yhteiskunnan palvelut. Uusi menestyvä yritys voi saada myös rahallisen tulospalkkion.

Nyt on asenne kohdallaan, sanovat yrittäjät

Kampanja on herättänyt huomiota ja tuonut kehuja Miset Oy:lle. Esimerkiksi sähköisesti kampanjaa on tarkasteltu parisataa tuhatta kertaa. Mikkelin maine on kirkastunut ja yrittäjyysasennetta on kiitelty.

– Se on tuonut meille useita kymmeniä yhteydenottoja. Niiden joukossa joissa on lähes kolmekymmentä vakavammin otettavaa, jotka ovat jo neuvotteluvaiheessa. Meillä on tällä hetkellä viisi yritystä, jotka ovat Mikkeliin tämän kampanjan perusteella kasvusopimusta tekemässä ja sijoittautumassa tänne, kertoo Miset Oy:n toimitusjohtaja Kyösti Ylijoki.

– Nämä viisi ovat sarja- tai portfolioyrittäjien perustamia, ja niissä on useampia kokeneita yrittäjiä mukana. Siinä on palveluyrityksiä ja ihan tuotannollista toimintaa. On sellaisia yrityksiä, joilla on oikeasti potkua toimia ja kasvaa ja laajentua. Niillä on kokeneet johtajat ja laajat kontaktiverkot, Kyösti Ylijoki uskoo.

Muut yhteydenotot ovat tulleet pääasiassa aloittavilta yksinyrittäjiltä, jotka nyt ovat ansiotyössä. Kynnyskysymys yrittäjäksi ryhtymiselle on alkuvaiheen rahoitus. Valtaosa yhteydenotoista on tullut pääkaupunkiseudulta.

Mikkeli tukee ja asiakkaita on naapurikaupungeissa

Houkuttimena oleva Miset Oy:n Uuden yrittäjän kasvusopimus lupaa yrittäjälle rahaa. Tuloslaskelman perusteella menestyvä yritys voi saada jopa 200 000 euron kannustinpalkkion. Muutkin seikat puhuvat Mikkelin puolesta.

– Yrittäjät ovat myös tuoneet esiin, että Mikkeli on hyvä kotipaikka yritykselle, joka tekee tuotteita ja palveluita muille lähikaupungeille. 130 kilomerin etäisyydellä on useita muita kaupunkeja, joiden suhteen Mikkelillä on keskeinen sijainti, Ylijoki täsmentää.

Vuodenvaihteen tienoilla Mikkelissä on aloittavat uudet yritykset ovat juuri hakeutumassa kaupparekisteriin. Työllistävä vaikutus on alkuun maltillinen.

– Tänä päivänä yritykset eivät alkuvaiheessa välittömästi tee mittavia rekrytointeja. Voisin arvioida, että näissä kasvusopimuksen yrityksissä on 15-20 uutta työpaikkaa, arvioi Ylijoki.

Rohkaiseva kampanjakokemus voi poikia jatkoa

– Tämä meidän kampanja sai huikeat mittaustulokset. Ilmoitus Helsingin Sanomien etusivulla toi yli miljoona printtikontaktia, nettisivukontakteja oli lähes 200 000 ja käsipäätekontakteja lähes 40 000. Lukuajat ja lukukerrat olivat ällistyttäviä. Näyttää siltä että kampanjaan sijoitetun euron tuotto on jopa kymmenkertainen, toimitusjohtaja Ylijoki hehkuttaa.