1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Palkittu elokuvaidea purkkiin joukkorahoituksella

Joukkorahoituksesta on tullut nopeasti etenkin luovan alan uusi rahoitusmuoto. Nyt siitä ovat innostuneet muutkin yritykset. Jyväskyläläinen Circus Uusi Maailma rahoitti joukkorahoituskampanjalla helmikuussa ensi-iltaan tulevan elokuvan MAAILMA X.

Circus Uusi Maailma Kuva: Jukka Kaikkonen Circus Uusi Maailma

Joukkorahoituksesta on tullut nopeasti erityisesti luovien alojen uusi rahoitusmuoto. Kulttuurihankkeisiin ja luovan alan yrityksiin on ollut vaikea saada muuta yritysrahoitusta ja rahahanat ovat tiukentuneet entisestään, sanoo projektipäällikkö Raija Partanen Keski-Suomen Liitosta.

– En uskalla sanoa, että se täysin olisi jo lyönyt itsensä läpi, mutta on kyllä vahvasti lyömässä.

Nyt joukkorahoituksesta ovat kiinnostuneet myös tavanomaiset yritykset, kertoo  Partanen.

– Meillä Suomessa varmaan suurin joukko on täällä kulttuurin ja luovan alan puolella työskenteleviä toimijoita, yrittäjiä, yhdistyksiä ym.  Entistä enemmän myös puhtaasti yritystoimintaan tämä rahoitusmuoto on tullut mukaan kuvioihin. Veikkaan, että tämä silläkin sektorilla joukkorahoituksen suosio kasvaa todella nopeasti.

Jyväskylässä pidettävän Joukkorahoituspäivän suosio on yllättänyt järjestäjät. Mukaan on tulossa 120 joukkorahoituksesta kiinnostunutta.

Circus Uusi Maailma kertoo kokemuksistaan

Jyväskyläläinen Circus Uusi Maailma on rahoittanut helmikuussa ensi-iltaan tulevan elokuvan MAAILMA X joukkorahoituskampanjan avulla.

Tuottaja Vesa Takaluoman mukaan rahoitus piti saada kokoon nopeasti.

– Meillä lähti tämän elokuvan rahoitusmietintä käyntiin sen jälkeen kun olimme voittaneet ideakilpailun elokuvakäsikirjoituksista  Norjassa. Siellä etsittiin Keski-Pohjolan parasta elokuvaideaa. Sen jälkeen piti nopeasti kartoittaa, miten muuten kuin pienellä palkintorahalla rahoitamme tätä elokuvantekoa.

Takaluoman mukaan myös muut rahoitusmahdollisuudet kartoitettiin.

– Suomalainen rahoitusjärjestelmä on vähän hidastempoinen  nopean idean toteuttamiseen. Siihen aikaan vuodesta ei ollut sopivia hakuja käynnissä, joten päätimme kokeilla tällaista joukkorahoitusvaihtoehtoa. Sen voi laittaa käyntiin sellaisella aikataululla kuin  itselle sopii.

Takaluoman mukaan ensimmäisenä piti päättää, millaisia vastikkeita rahoittajille tarjotaan.

– Suomessahan rahaa ei voi kerätä ilman vastiketta, muuten tarvitaan rahankeräyslupa. meidän piti keksiä vastikkeita, mitä me annamme tukijoillemme. meidän vastikeket vaihtelivat 20 euron ja 280 euron välillä .

Some keskeisessä roolissa

Joukkorahoitusmallissa sosiaalisen median merkitys korostuu. Niin myös elokuva-projektissa.

– Meidän piti päättää, miten markkinoimme projektia ja tulimme siihen tulokseen, että käytämme sosiaalista mediaa ja toteutamme sähköpostikampanjan. Lisäksi kerroimme joukkorahoituskampanjasta erilaisten tapahtumien yhteydessä.

Takaluoman mukaan kampanjalla saavutettiin minimitavoitteet, mutta varsinaisesta tavoitteesta jäätiin kauas. Elokuvan kuvaukset päästiin kuitenkin aloittamaan.

Takaluoman mielestä kampanjalla oli muutakin kuin rahallista merkitystä.

– Hyvin onnistuneella kampanjalla saa herätettyä  huomiota myös muissa rahoituspiireissä. Meille on tullut tiedusteluja tämän kampanjan jälkeen, että mitä te olette oikein tehneet.