Lukiolaispojan video leviää somessa – Kainuun maisemat saavat huokaisemaan ihastuksesta

Sosiaalisessa mediassa ihastusta herättäneet Riku Karjalaisen kuvaamat Kajaani ja Kainuu -aiheiset timelapse-videot eivät synny hetkessä.

media
Kainuulainen metsämaisema, jossa aurinko pilkahtelee puiden takaa.
Kuvakaappaus Riku Karjalaisen videosta

Vasta pari vuotta kuvaamista harrastanut 17-vuotias Kajaanin lukiossa opiskeleva Riku Karjalainen vietti omien laskelmiensa mukaan ainakin 100 tuntia julkaisemansa Kainuu Timelapse (siirryt toiseen palveluun)-videon kanssa.

– Viimeisen vuoden ajan olen kuvannut timelapseja tiheämmin. Hankimme serkun kanssa yhteiseksi aikalaukaisimen, jotta saisimme kokeilla tekniikkaa.

Timelapse, eli aikaviivekuvaus on videointitekniikka, jossa lukuisat, samasta paikasta otetut kuvat yhdistetään videoksi, jolloin esimerkiksi maisemassa tapahtuva muutos näkyy nopeana liikkeenä.

Riku Kajalainen on saanut inspiraation videoihinsa ulkomailta.

– Rannikon toisella puolella tämä tekniikka on paljon suositumpaa. Kuvaamieni videoiden suosio kyllä yllätti.

Internet on ollut paras oppiväline, eikä muulle ole ollut tarvetta.

Riku Karjalainen

Kainuu-videonsa lisäksi Karjalainen on jakanut kaksi muutakin kuvaamaansa videota (siirryt toiseen palveluun).

Timelapse-taidetta ei tehdä hetkessä.

– Kyllä se vaatii paljon aikaa. Prosessi alkaa siitä, että selvitellään paikkoja, missä voisi kuvata. Sitten odotellaan sopivaa aikaa ja valoja. Ennen kuvausta kamerat pitää mahdollisesti asetella kiskoineen. Sitten kuvataan ja lopuksi on jälkikäsittelyn aika, Karjalainen kertoo pitkästä työurakasta.

– Vaikka se kestääkin kauan, on se mieluista hommaa, hän jatkaa.

Kamera asetellaan Karjalaisen mukaan kiskoille, jotta elävä kuva saa dynaamisuutta ja jotta katsojan mielenkiinto säilyisi läpi videon.

Riku Karjalainen Kajaanin lukiolla.
Riku Karjalainen on harrastanut kuvaamista pari vuotta. Miia Roivainen / Yle

"Internet on ollut paras oppiväline"

Nuorelta lukiolaiselta on vaadittu taitoa ja pitkäjänteisyyttä videoiden toteuttamiseen, mutta myös lähipiiri on päässyt osallistumaan projekteihin.

– On tietysti vaikeaa, kun ei ole autoa eikä ajokorttiakaan. Iso kiitos kuuluukin vanhemmille ja kaikille jotka ovat auttaneet.

Riku Karjalaisen opit esimerkiksi videoiden jälkikäsittelyyn eivät ole tulleet koulusta.

Kuvaamieni videoiden suosio kyllä yllätti.

Riku Karjalainen

– Olen katsellut paljon tutoriaaleja internetistä. Kursseja en ole käynyt. Internet on ollut paras oppiväline, eikä muulle ole ollut tarvetta. Voisihan sitä kurssillakin käydä, Karjalainen pohtii.

Seuraava kuvauksen kohde ei vielä ole selkeänä mielessä. Tekniikan avulla voi kuitenkin Karjalaisen mukaan kuvata mitä vain.

– Haluan kuvata Suomessa useampiakin kohteita. Tämän viimeisimmän projektin tarkoituksena oli kuvata vain luontoa, ei rakennuksia tai ihmisiä. Harkinnassa on toisenlaisiakin kuvauskohteita.

Itseoppinut nuori mies kokee, että kuvaamisesta voisi tulla ammatti.

– Muutama paikallinen taho on ollut kiinnostunut videoista. On kyllä mukava kuulla, että ihmiset tykkäävät videoistani.

– Tahtoa on ja kokemustakin. Miksipä tästä ei voisi tulla ammatti, Riku Karjalainen miettii tulevaisuuttaan.