Sampo-risteilyt eivät heijastu Kemin katukuvaan

Ennätyksellinen jäänmurtajavieraiden määrä ei ole tuonut Kemiin matkailutuloja toivotulla tavalla. Paikallisesta markkinointi- ja myyntiyhteistyöstä luopuminen on tarjonnut muille pohjoisen matkailuyrittäjille tilaisuuden hyödyntää Sampoa. Päivävierailut Sammolle ovat muodostuneet osaksi matkailupaketteja, joita myyvät muilla paikkakunnilla toimivat yritykset.

Kotimaa
Matkailijat kuvaavat kellumassa olevia ystäviään.
Riikka Rautiainen/ Yle

Matkailujäänmurtaja Sammon kasvanut suosio ei heijastu toivotusti alueen muihin matkailuyrityksiin. Majoitusyrittäjien mukaan risteilyvieraat eivät viivy Kemissä takavuosien tavoin.

Viime vuonna Sammolla oli 11 000 vierasta, mutta heistä vain muutama sata vietti yönsä Kemissä. Yöpyjistä vain osa on tullut Kemin Matkailu Oy:n kautta.

Muut pohjoisen matkailuyrittäjät ovat onnistuneet ottamaan Sammon osaksi omaa matkailupakettia. Bussilla tehdyt päiväretket esimerkiksi Rovaniemeltä eivät juuri jätä matkailutuloja Kemin seudun yrityksiin.

Esimerkiksi moottorikelkkasafarin osaksi risteilyvierailuaan liittävien ihmisten määrä on pudonnut murto-osaan muutaman vuoden takaisesta. Ohjelmapalveluyritysten lisäksi tuloja vaille jäävät niin paikalliset kuljetusyrittäjät kuin paikkalliset kauppiaatkin.

Yhteistyötä Sampo Toursin malliin

– Meidän olisi olisi alettava jälleen myydä ja markkinoida aluetta yhdessä. Pienten yksittäisten yritysten on aivan turha lähteä esimerkiksi suurille matkailumessuille, sanoo Lapponia Safaris Oy:n yrittäjä Juhani "Juksu" Mörck.

Mörckin mukaan esikuvaa myynnin ja markkinoinnin järjestämisessä ei tarvitse kaukaa hakea. Mallia voitaisiin ottaa takavuosina Kemissä toimineesta Sampo Toursista, jonka ansiosta Kemi ja Sampo näkyivät maailmalla. Kaupungin ja paikallisten yritysten yhteistyö toi Kemiin myös matkailijoita ja matkailutuloja.

– Kemissä matkailun ykköstuote on Sampo, muistuttaa Mörck.

Matkailujäänmurtajan vetovoima on niin suuri, että sen imussa matkailutuloja voisivat saada niin paikalliset majoitusliikkeet kuin kuljetus- ja ohjelmapalveluyritykset.

– Kemissä voitaisiin ottaa mallia Rovaniemeltä ja kytkeä Sampo-risteily osaksi matkailupakettia, johon sisältyisi useampi yöpyminen täällä, sanoo Mörck.

– Meillä on niin harvinainen tuote, maailman ainoa matkailujäänmurtaja, että siihen pystyy jo vaatimaan asiakkaalta tämmöisen kuvion, tarkentaa Juksu Mörck.