Opettaja tarttui toimeen, keräsi koululle 20 tablettia

Luokanopettaja Timo Strickling kiersi Äänekosken Suolahdessa paikalliset yritykset läpi ja hankki koulun oppilaille lahjoituksina parikymmentä tablettia.

ilmiöt
Oppilas ottaa iPadilla kuvaa luokkakavereistaan.
Matti Myller / Yle

Suolahden Asemakadun koulun 2B-luokka oli silmin nähden innostunut päästessään kokeilemaan ensimmäisenä upouusia tabletteja.

– Tämä on tosi kivaa. Meillä on kotonakin kolme tablettia, Sonja kertoo.

Luokkakaveri Kasper on samaa mieltä.

– Kivaa, koska niillä voi laskea ja esimerkiksi jos ekaluokkalainen ei osaa laskea hyvin tai tehdä kirjaimia, niin voi oppia, Kasper jatkaa.

Talkoohenki löytyi helposti

Asemakadun koulun oppilaat saavat kiittää uusista laitteista paitsi paikkakunnan yrittäjiä myös kakkosluokan opettajaa Timo Stricklingiä.

– Mietimme parin opettajan kanssa, miten saisimme koululle vähän nostatusta ja sitten keksimme tämän yritysyhteistyön, Strickling kertoo.

Käytännössä Strickling otti hatun kouraansa ja kiersi läpi paikkakunnan yritykset. Vastaanotto yllätti.

Luokanopettaja Timo Strickling seisoo luokan edessä iPad kädessään.
Timo Strickling yllättyi yritysten vastaanotosta.Matti Myller / Yle

– Vastaanotto oli uskomaton. Suolahti on pieni kylä, eikä yrityksiä ole paljon ja ajat ovat mitä ovat, mutta siitä huolimatta sainkohan yhtään "ei"-vastausta. Eli vaikka on hienoa, että saimme koululle uudet laitteen, niin vielä suurempi merkitys on sillä, että näinä aikoina syntyi tällainen positiivinen tuulahdus, että täällä Suolahdessa yritetään ja asutaan ja että täällä on hyvä olla.

Yrittäjille mukaan lähteminen oli itsestään selvää.

– Varmaan kaikilla on tällä hetkellä tiukkaa, mutta ei me voida unohtaa nuoria ja lapsia. Jos he eivät saa mahdollisuutta kehittyä, niin mitäs meillä sitten on vähän ajan päästä. Eli pitää panostaa, jotta meillä on myös jatkumo, kauppias Harri Hintikka Radio ja TV Kella Oy:stä huomauttaa.

Koulu opettaa käyttämään teknologiaa toisin kuin koti

Ilman lahjoituksia tabletit olisivat jääneet hankkimatta, sillä koulun oppimateriaaleihin varatut rahat eivät riitä kalliiseen teknologiaan.

– Koulun on pakko uudistua. Kuten Kasper ja Sonja kertoivat, monessa perheessä on kotona tabletti. Ja kun miettii, että mitä lapset siellä kotona oppivat tabletilla tekemään, niin he oppivat pelaamaan ja käyttämään selainta. Koulun on siis opetettava, miten tablettia voi käyttää oppimiseen ja mitä muita mahdollisuuksia on. Samalla voidaan opettaa medialukutaitoa, Timo Strickling sanoo.

Koulussa laitteet ovatkin tarkoitettu nimen omaan oppimiseen. Kiusaus pelaamiseen ja surffailuun on kuitenkin suuri.

– Joskus joo, mutta kyllä se on tärkeämpää, että oppii laskemaan kuin pelata, Kasper sanoo.

Titta Puurunen kävi haastattelemassa Asemakadun koulun väkeä ja yrittäjiä.