Supercellin menestys täytti pelaajien nuorisotalon

Vanhempien on korkea aika tajuta, kuinka kehittäviä ja luovia videopelit, ja niiden rakentaminen, voivat olla, pelien tuntija sanoo.

Kotimaa
Henri Virtanen ja Tommi Tossavainen.
Usein puhutaan pelaamisen haitoista, mutta verotiedoistakin nähtiin, että pelaamisesta voi olla hyötyä. Asenteet pelaamista kohtaan ovatkin muuttumassa. Moni nuori haaveileekin pelaamisesta ammattina, mutta peleistä on apua myös esimerkiksi koulunkäynnissä.

Videopelikehittäjä Supercellin menestys on näkynyt kasvuna Helsingin kaupungin ylläpitämän "pelaajien nuorisotalon" Pelitalo Maximum Gamingin (siirryt toiseen palveluun) kävijämäärissä.

– Kaikista ei tule teemuselänteitä, mutta maailmanmainetta voi saavuttaa muunlaisella pelaamisella ja pelien luomisella. Vanhemmatkin alkavat tajuta harrastuksen voimavarat, projektisuunnittelija Henri Virtanen sanoo.

Vanhempien ei pitäisi liikaa keskittyä siihen, kuinka kauan lapsi pelaa

Tommi Tossavainen

Nuoret pääsevät Helsingin Pelitalossa kehittämään omia videopelejään kerhossa, jota vetävät pelialan ammattilaiset.

– Pelien maailma on ollut heille aina. Pelien kehittäminen on nuorille heidän omaa taidettaan. Siinä sivussa oppii ryhmässä toimimista ja koodaamista, Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Virtanen kertoo.

Vanhukselle virkeyttä videopelillä?

Pelien hyötyjä ei ole järin laajalti tutkittu, vaikka kielitaidon lisäksi monet videopelit kehittävät niin ongelmanratkaisukykyjä, avaruudellista hahmottamista kuin tunne-elämän taitojakin.

– Vanhempien ei pitäisi liikaa keskittyä siihen, kuinka kauan lapsi pelaa. Kiinnostavampaa on se, millaisia tavoitteita valitussa pelissä on. Esimerkiksi Minecraft (siirryt toiseen palveluun) on erittäin luova tapa viettää aikaa, suunnittelija Tommi Tossavainen Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista kuvailee.

Vanhuksien ja videopelien suhde on Tossavaisen mukaan eräs kiintoisimmista tutkimusalueista, jolta saadaan vielä todisteita pelaamisen virkistävästä vaikutuksesta aivoille.