Pieni matkatoimisto joko erikoistuu tai kuolee

Kuluttajalle pitää tarjota lisäarvoa, jota hän ei saisi suoraan netistä ostamalla. Moni matkatoimisto järjestääkin itse esimerkiksi ryhmämatkoja.

talous
Henkilö selailee matkatoimiston esitettä
Yle

Pienten kotimaisten matkatoimistojen on nykyään pakko erikoistua, jos ne aikovat selvitä hengissä.

Esimerkiksi Tampereen seudulla käytännössä kaikilla matkatoimistoilla on oma tiukka erikoisalansa, ja moni niistä myös järjestää itse ryhmämatkoja.

Netti on muuttanut alaa perusteellisesti, koska kuluttaja voi halutessaan ostaa matkapaketit, lennot tai hotellit suoraan verkossa.

Siksi matkatoimistot keskittyvät nyt järjestämään esimerkiksi liikematkoja tai tähtäävät vain pienelle maantieteelliselle alueelle.

Lisäarvoa pitää tuottaa itse

Pelkkiä välikäsiä ei enää tarvita, sanoo yrittäjä Esa Talonen Baltian maihin keskittyvästä Ikaalisten Matkatoimistosta.

– Sellainen matkanvälitys, jossa ei ole mukana mitään itse tuotettua sisältöä, häviää tulevaisuudessa kokonaan. Kukaan ei enää tarvitse siihen väliin erillistä toimijaa.

– Suomalaiselle pienelle matkatoimistolle onkin tärkeintä löytää oma erikoisala ja tapa tuottaa lisäarvoa kuluttajalle, Talonen sanoo.

Ikaalisten Matkatoimisto alkoikin tähdätä Viroon heti, kun matkailu maahan aikanaan vapautui.

Asiantuntija-apua yrityksille

Muun muassa Tampereella toimiva SMT puolestaan keskittyy liikematkailuun.

– Matkatoimiston pitää pystyä toimimaan asiantuntijana ja yrityksen kumppanina varsinkin tällä erikoisalalla, sanoo Operations Manager Eva Toivanen.

Netin rooli myyntikanavana ei näykään liikematkoissa yhtä vahvasti kuin vapaa-aikamatkojen puolella.

Yritykset lennättävät edelleen väkeään muihin maihin, vaikka netin arveltiin aikoinaan vähentävän liikematkustusta rajusti.

– Kotimaassa sisäisiä palavereja pidetään virtuaalisesti tai puhelimitse, mutta ulkomaille matkustetaan kuten ennenkin esimerkiksi tekemään huoltokeikkoja tai kauppaa, Eva Toivanen kertoo.