Urheilijat ja julkkikset korvaamattomia hyväntekeväisyyden esikuvina

Hyväntekeväisyys kaipaa esikuvia. Lukuisten keräyskampanjoiden oleellinen perusta ovat eri alojen tunnetut henkilöt, näyttelijät, juontajat, artistit ja urheilijat. Seinäjoen Peliveljien pelaajat osallistuivat tänä vuonna Joulun Lapsi -keräykseen.

urheilu
Seinäjoen Peliveljien Aino Salonen, Sami Koski, Juha Kivilehto, Jyrki Holopainen ja Ida-Maria Pajukoski poseeraavat leluhyllyjen välissä.
Seinäjoen Peliveljien Aino Salonen, Sami Koski, Juha Kivilehto, Jyrki Holopainen ja Ida-Maria Pajukoski osallistuvat Operaatio Joulun Lapsi -keräykseen. Elina Niemistö / Yle

Joukko salibandyseura Seinäjoen Peliveljien pelaajia löytyi perjantaina tavaratalon leluhyllyjen välistä. Maajoukkuessakin pelanneet Sami Koski, Juha Kivilehto, Jyrki Holopainen, sekä naisten joukkueen Ida-Maria Pajukoski ja Aino Salonen valitsivat sopivia leluja Operaatio Joulun Lapsi -keräykseen. Kyseessä on kansainvälinen kenkälaatikkokeräys, jota Suomessa organisoi Patmos Lähetyssäätiö.

Seinäjoen Peliveljien tavoitteena oli kerätä sisältö kymmeneen kenkälaatikkoon. Seuran pelaajat ja muut jäsenet saavat viikonlopun aikana - maanantaihin saakka - lahjoittaa oman panoksensa.

– Kenkälaatikkoon tulee yksi lelu, vaatteita, hygieniatuotteita, koulutarvikkeita ja ehkä vielä pieni karkkipussi, kertoo SPV:n hallituksen jäsen ja keräyksen puuhanainen Tuulikki Kangasluoma.

Laatikot matkaavat Helluntaiseurakunnan ja Patmos Lähetyssäätiön kautta Euroopan köyhimmille lapsille Romaniaan ja Moldovaan.

Pallo yllättäen suosituin

SPV:n pelaajat saivat osallistua ensisijaisesti lelujen valintaan. Yllätys yllätys, useimmin pelaajien käteen tarttui leluhyllystä pallo. Jyrki Holopainen valitsi myös hyppynarun.

SPV:n Jyrki Holopainen, Aino Salonen ja Ida-Maria Pajukoski valitsevat leluja Joulun Lapsi -kenkälaatikkokeräykseen.
SPV:n Jyrki Holopainen, Aino Salonen ja Ida-Maria Pajukoski valitsivat kenkälaatikkoon pehmoleluja ja palloja.Elina Niemistö / Yle

– Otin hyppynarun. Ja sitten tässä on kaksi palloa, pomppivampi ja pienempi tekniikkapallo. Näistä lapset tykkää, tietää ostoskärryihin nojaava Jyrki Holopainen.

– Tämä on pieni vaiva meille, kun taas jollekin tästä voi olla iso apu, sanoo SPV:n hyökkääjä Sami Koski, joka valitsi leluhyllystä muumi-lelun.

Pienen Onni-pojan äiti Aino Salonen halusi myös ajatella käytännön tarvikkeita, vaikka pallo oli hänenkin ykkösvalintansa.

– Ei ihan varmasti tiedä, mitä kaikkea heillä on (Romaniassa ja Moldovassa), joten käytännönkin tarvikkeita on hyvä laittaa. Mutta myös leluja, että lapsi saa leikkiä ja iloita joulusta, sanoo Aino Salonen.

Maajoukkuepelaaja Juha Kivilehto vakuutti, että ei ollut vaikea löytää aikaa ja motivaatiota hyväntekeväisyydelle. Hän uskoo, että voi olla myös esimerkkinä.

– Ihan varmasti on merkitystä siinä mielessä, että ensinnäkin lapset saavat leluja ja kannustetaan samalla muita ihmisiä osallistumaan hyväntekeväisyyteen, uskoo Kivilehto.

Hyvää mieltä ja mainetta

Hyväntekeväisyyteen osallistuminen on eräänlainen "kaikki voittavat" -tilanne. Kerääjä ja kohde hyötyvät seuroista, urheilijoista, näyttelijöistä ja artisteista, jotka lähtevät kampanjoihin mukaan. Samalla se on myös hyvää peeärrää esimerkiksi osallistuvalle artistille - tai urheiluseuralle.

SPV:n tähtipelaajat Sami Koski ja Juha Kivilehto etsivät sopivia leluja Joulun Lapsi -keräykseen.
SPV:n tähdet Sami Koski ja Juha Kivilehto etsivät sopivia leluja Joulun Lapsi -keräykseen. Elina Niemistö / Yle

– Pelaajat ovat esikuvia ja esimerkkiä täytyy näyttää. Meidän seuralle ovat tärkeitä tällaiset arvot, joten mielestämme hyväntekeväisyys sopii hyvin meille. Sinänsä ei ole mitään, miksi meidän pitäisi kiillottaa julkisuuskuvaamme, vaan haluamme tehdä oman osamme. Samalla tietysti toivotaan, että tästä joku ottaa vinkin ja auttaa myös, miettii SPV:n puuhanainen Tuulikki Kangasluoma.

Tärkeää viestiä eteenpäin

On mahdoton arvioida, miten iso merkitys esikuvilla on lopulta kampanjoiden keräyssummiin - mutta varmasti iso. Miten paljon vähemmän ihmiset lahjoittaisivat ilman esikuvia esimerkiksi Nenäpäivän keräykseen, sitä ei uskalla arvioida edes Nenäpäivä-organisaation markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tea Saloranta.

– Nenäpäivän pistivät alkuun brittiläiset koomikot, joten myös Suomessa esimerkiksi koomikot ja näyttelijät ovat vahvasti mukana. He myös haluavat olla mukana auttamassa, kun hyvän tekeminen on vielä hauskaakin. Mutta on mukana toki myös paljon muitakin, sanoo Tea Saloranta.

Tänä vuonna Nenäpäivässä on mukana myös ennätysmäärä päiväkoteja, kouluja ja erilaisia "tiimejä". Silti julkisuuden henkilöiden tempauksilla on iso merkitys.

– Tottakai he ovat ihan korvaamaton apu, vievät tätä viestiä eteenpäin ja puhuvat tärkeän asian puolesta, lisää Saloranta.