Tuunattu Pasi on edeltäjiään ketterämpi ja turvallisempi

Patria laittaa Pasi-miehistönkuljetusvaunuja uuteen uskoon Hämeenlinnassa. Ensimmäinen tuunattu vaunu on luovutettu puolustusvoimille, joka aloittaa nyt ajoneuvon testaamisen. Testivaiheen jälkeen Paseja modernisoidaan Hämeenlinnassa 70 kappaleen erä.

Kotimaa
pasi kyydissä Matti Ryyppä
Eveliina Niskanen / Yle

Pasien modernisointi herättää Hämeenlinnassa nostalgisia tunteita. Vaunumalli on ensimmäinen panssariajoneuvo, joka aikoinaan lähti Hämeenlinnasta maailmalle, kertoo Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Kari.

– Ensimmäisten Pasien luovutuksesta on 30 vuotta aikaa. Meillä on edelleen paljon asiantuntijoita, jotka ovat olleet ensimmäisiä Paseja suunnittelemassa ja valmistelemassa. Heille tilaisuus on tietenkin ikimuistoinen. Tämä on osoitus siitä, että olemme tehneet hyvää työtä, ja ajoneuvo on kestävä ja luotettava.

Uudistamiseen on nyt tarvetta muun muassa Pasien iän vuoksi. Karin mukaan vaunujen elinkaari alkaa olla puolivälissä. Päivitys jatkaa vaunujen elämää parikymmentä vuotta.

Ketterämpi ja turvallisempi vaunu

Lisää käyttöikää toivoo myös puolustusvoimat. Jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi uskoo, että uuteen uskoon laitetut panssariajoneuvot ovat käytössä 2030-luvun loppuun. Myös vaunujen ominaisuudet saavat uutta puhtia, kertoo Valkeajärvi.

– Nyt parannetaan vaunujen liikkuvuutta ja ketteryyttä muun muassa uusimalla jousitus ja iskunvaimennus. Vaunua on helpompi käsitellä maastossa. Myös sähköjärjestelmä ja puhelulaitteet uusitaan, ja vaunuihin voidaan asentaa radiot. Miinasuojaa on parannettu, mikä lisää vaunujen turvallisuutta.

Töitä moneksi vuodeksi

Modernisointi tuo Hämeenlinnaan työtä useaksi vuodeksi. Ensi vuonna aloitetaan 70 vaunun uudistaminen, ja urakka saadaan valmiiksi vuonna 2017. Patrian liiketoimintajohtaja Mika Kari arvioi, että Pasien uudistaminen tuo tässä vaiheessa työtä noin 30 henkilölle.

– Kyllä tämä on meille merkittävää, kun olemme valitettavasti joutuneet irtisanomaan henkilöstöä vuoden aikana. Tämä tuo hyvää perustyötä Hämeenlinnaan.

Ensivaiheen jälkeen on mahdollista, että Patria saa työn alle kolme kertaa suuremman Pasi-erän, jolloin töitä riittäisi vuoteen 2021.

– Sopimuksessamme on optio vielä 210 ajoneuvon päivityksestä tämän erän jälkeen. Toivon, että asiakas saa rahoituksen kuntoon, ja pääsemme myös tähän työhön, kertoo Kari.

Panssariprikaati testaa vaunun tositoimissa

Mutta ennen kuin ensimmäisenkään suuren erän kunnostaminen alkaa, nyt valmiiksi saatua prototyyppiä testaan Hämeenlinnassa. Tositoimiin päästään marraskuun toisella viikolla, kertoo Valkeajärvi.

– Panssariprikaati aloittaa vaunun kenttäkokeet. Testaamme siis sitä, että paperilla sovitut asiat toimivat käytössä myös taistelukentän olosuhteissa. Jos kaikki on kunnossa, modernisointi pääsee vauhtiin ensi vuonna.