Ihmiset vaativat kauppoihin valinnanvaraa – samalla hävikki lisääntyy

Päivittäistavaramyymälöissä hävikkiä syntyy toimitusketjun eri vaiheissa. Hävikistä ei koskaan päästä kokonaan eroon.

Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan vähittäiskauppa
Sämpylöitä kaupan irtomyyntipisteessä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Poikkeuksellisen korkeat hävikkiluvut voivat johtua esimerkiksi tilausvirheistä, asiakasmäärän muutoksesta, väärin valitusta kohderyhmästä tai puutteellisesta markkinoinnista.

Kaupat seuraavat tilaushistoriaansa ja hävikkiraportteja koko ajan tarkemmin. Kaupat myös kouluttavat työntekijöitään hävikin ennakoinnissa.

– Tuotteista johtuva hävikki on tuoretuotepuolella suurempaa kuin varastaminen, sanoo Lappeenrannan Citymarketin kauppias Reijo Tervo.

Monet tuoretuotteet ovat vuorokaudessa myyntikelvottomia. Hyllyyn jääneistä tuotteista tulee eräpäivänä jätettä. Nahistuneita vihanneksia tai hedelmiä ei voi tarjota kuluttajille. Hävikkiä syntyy myös varastoinnissa ja pakkausten rikkoontuessa.

– Pehmeää kahvipakettia tai vuotavaa jauhopussia ei osta kukaan, vaikka tuote itsessään olisikin kunnossa, sanoo Tervo.

Nykyisellä kauppatavalla hävikistä ei koskaan päästä kokonaan eroon. Asiakkaat ovat tottuneet runsaina notkuviin hyllyihin.

– Jos ei ole yhtään hävikkiä, ei ole mitään myytävääkään, kiteyttää päivittäistavarakaupan johtaja Pirjo Immonen Etelä-Karjalan Osuuskaupasta.

Eekoossa hävikin hallinta on jatkuvaa tekemistä. Koko henkilökunta on koulutettu hävikin hallintaan, ja on siitä vastuussa.