Lautapelivalmistajan haettava kasvua mobiilimaailmasta

Porilaisen pelivalmistajan mukaan lautapeli pitää edelleen hyvin pintansa digitaalisessa maailmassa. Suurin kasvupotentiaali on kuitenkin mobiilissa.

pelit
Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Mikko Kuusisalo / Yle

Porilainen pelivalmistaja TacTic Games hakee uutta kasvua digitaalisilta markkinoilta. Toistaiseksi yhtiö on tehnyt digitaalisen version vasta yhdestä lautapelistään. Pelille on kertynyt odotettua vähemmän latauksia, mutta uusia sovelluksia on jo tulossa markkinoille vuodenvaihteessa.

Vaikka perinteisten lautapelien suosio on edelleen vankka, löytyy kasvupotentiaali mobiilimaailmasta.

– Digitaalisista lisukkeista haetaan kasvua, mitä perinteisiltä tuotteilla ei välttämättä enää saavuteta. Ehkä ne eivät lyö läpi vielä tänä tai ensi vuonnakaan, mutta tulevaisuuden kasvupotentiaali on kuitenkin mobiilimaailmassa, toteaa Tactic Gamesin digitaalisten sovellusten johtaja Markus Santanen.

Digin pitää rikastuttaa peliä

Santasen mukaan digitaalisten tuotteiden saaminen markkinoille on vaikeaa, mutta TacTicilla on hänen mukaansa etulyöntiasema, koska sillä on lautapelituotantonsa vuoksi jo pääsy kauppahyllyille ja jakelukanavat olemassa.

– Digitaalisten pelien saaminen näkyville on vaikeaa.Täytyy tehdä kovasti töitä, jotta tuotteet löytävät kuluttajan.

Santanen ei halua puhua perinteisten lautapelien siirtämisestä sellaisinaan digimuotoon. Hänen mielestään mobiiliversion pitää rikastuttaa pelikokemusta jollain tavalla. Pitää oivaltaa se kohta pelissä, jota voi piristää sovelluksilla.

– Täytyy luoda jotain uutta wauta kuluttajille. Hyviä esimerkkejä ovat erilaiset näkymät pelilautaan, uudenlaiset pelitehtävät. Annetaan mielikuvituksen laukata!

Ei verrattavissa lautapeleihin

TacTic Gamesin digitaalisten sovellusten johtaja Markus Santanen ei ole huolissaan lautapelien tulevaisuudesta. Lautapeleissä korostuu fyysinen kosketus, jota ei voi korvata.

– En lähtisi vertaamaan perinteisiä lautapelejä mobiilipelien kanssa. Hyville lautapeleille riittää aina kysyntää, mutta siinä sivussa tapellaan ihmisten ajankäytöstä

– Tässä kisassa digitaaliset pelit vievät yhä isomman siivun.