Kahvila Murusesta someilmiö? – "Meillä ei ole edes tietokonetta"

Vuoden 2014 someilmiö -tittelistä kisaavan kahvila Murusen yrittäjä Kalle Virtanen otti Some Awards -matkalle Helsinkiin mukaansa ruisleipää ja kainuulaisia vaatteita.

internet
Kalle Virtanen astuu junaan.
Samuli Härkönen / R-Collection

– Iloiset odotukset, mitä tahansa voi tapahtua, Murusen omistaja ja yrittäjä Kalle Virtanen kertoo tunnelmistaan.

Matkaan Virtanen otti yhteistyöhengessä muun muassa ruisleipää ja kainuulaista vaatetta. Some Awards 2014 (siirryt toiseen palveluun) -gaala järjestetään Helsingissä tiistaina iltapäivällä.

– Kun jonnekin lähdetään, niin lähdetään sitten porukassa.

Murusen Facebook -sivuilla, Murunen (siirryt toiseen palveluun) ja Murunen with a twist -Kajaani (siirryt toiseen palveluun), on yhteensä reilusti yli 6 000 tykkääjää. Instagramissa (siirryt toiseen palveluun) seuraajia on 14 500. Pieneksi kainuulaiseksi kahvilaksi määrät ovat merkittäviä.

– On kuin henkimaailman juttu, että pieni, melkeinpä olemattomilla resursseilla oleva yritys voi olla samalla viivalla näiden isojen kanssa. Jos me voidaan, niin voi kuka tahansa. Murunen ei omista edes tietokonetta!

Pieni paikallinen kahvila keskellä Kajaanin keskustaa kokee olevansa somen kautta yksi muista.

– Sähköisessä maailmassa, sosiaalisessa mediassa, missä kanavassa tahansa. Siellähän me ollaan kaikki samalla viivalla. Se on mahdollisuuksien paikka, Kalle Virtanen sanoo.

Sosiaalisessa mediassahan me ollaan kaikki samalla viivalla. Se on mahdollisuuksien paikka.

Kalle Virtanen

Ja sen kyllä huomaa. Murusen kanssa someilmiö-kategoriassa ehdolla ovat Musta Barbaari, Benjamin Peltonen ja Henri Alén.

– Somessa ollaan hetkessä kiinni, juuri nyt, juuri tänään, Virtanen tiivistää.

Oppeja muilta

Sosiaalinen media kanavana on Muruselle korvaamaton. Niin asiakkaiden kuin inspiraationkin kannalta.

– Some on universaali. Pitääkin muistaa, että se on kahdensuuntaista. Jos joku katselee Murusen kakkuja tai kahvikuppeja, niin kyllä mekin seurataan yhtä lailla muiden tekemisiä, yhteistyön nimeen vannova Kalle Virtanen sanoo.

– Lainatut ideat, varastetut ideat – nehän ovat niitä parhaita. Toki monesti sovellettuna omille resursseille sopiviksi paikallisilla raaka-aineilla.

Yrittäjä Kalle Virtanen palvelee Murusessa hymyillen. Hän kiittelee työntekijöitään ja asiakkaita paikan hyvästä hengestä.
Kalle Virtanen matkusti Helsinkiin Some Awardseihin, koska yrityksensä Kahvila Murunen on ehdolla Vuoden 2014 someilmiöksi.Yle / Katja Oittinen

Vuorovaikutteisuus Murusen kanavissa näkyy esimerkiksi asiakkaiden ottamien kuvien jakamisella muille. Tunnelma välittyy, se on selvä.

– Vaikka Kainuussa onkin tällä hetkellä Suomen parhaat oltavat, on tietysti kiva lähteä käymään muuallakin.

Tuliaisena saattaa tulla vaikkapa uusia ideoita ja tuttavia, ja aikaa verkostoitumiseen on varattu. Someilmiö-ehdokkaan matkatunnelmia päivitetään – tietysti someen.

– Kuvia laitetaan koko ajan!