1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Kotimainen polkupyörän nastarengas elää laadulla, viennillä ja erikoistumisella

Euroopan ainoa polkupyörän nastarenkaiden valmistaja arvioi selviytyneensä oikeanlaisen tuotevalikoiman ja laadun ansiosta. Nastarenkaiden kysyntä näyttää jälleen kasvavan sekä Suomessa että muualla. Tehdas toimii Lieksassa, juuret ovat nokialaisessa kumiteollisuudessa.

liikenne
Jussi Asunmaan esittelee suomalaisia nastarenkaita
Jan Hynnä / Yle

Syystalven sää sahaa edestakaisin, mutta liukkaat kelit ovat joka tapauksessa edessä. Juuri näihin aikoihin pyöräliikkeessä on kiirettä.

– Nastojen kysyntä on yleistynyt huomattavasti, neljän, viiden viime vuoden aikana, kertoo tamperelaisen Pyörähuolto M&M:n toimitusjohtaja Jussi Asunmaa renkaanvaihdon keskeltä. Miehellä on kädet rasvassa ranteita myöten, asiakasta kulkee iltapäivän alussa sisään ja ulos vähän väliä.

– Järkevintä on vaihtaa nastat alle niihin aikoihin, kun yöpakkaset tulevat. Maanteille kun tulee mustaa jäätä ja lehdet tippuvat puista ja jäätyvät, niin sitten on todella liukasta, Jussi Asunmaa muistuttaa. Toisin sanoen juuri näinä päivinä on rengastöiden oikea hetki.

Liikkeessä nastarenkaiden asennus käy äkkiä eikä ole edes kovin kallista. Mutta jos fillaristilta onnistuu sisärenkaan vaihto tai paikkaus omatoimisesti, onnistuu samaan pyörään tietystii talvirenkaan vaihtokin. Tilat ovat monelle suurin ongelma, kerrostalossa ei aina ole sopivaa paikkaa edes polkupyörätöille.

Euroopan ainut toimii Lieksassa

Euroopan ainoa polkupyörän nastarengastehdas toimii Lieksassa. Sen juuret ovat kuitenkin nokialaisessa rengasteollisuudessa. Vienti on se, joka tälläkin alalla vetää

Joka vuosi lähtee yksi rekkalastillinen Islantiin ja Grönlantiinkin.

Arto Huhtinen

– Vaikka olemme pieni toimija, niin 85-90 prosenttia renkaista menee vientiin. Renkaita menee Pohjoismaihin, Pohjois-Amerikkaan, jopa Japaniin. Joka vuosi lähtee yksi rekkalastillinen Islantiin ja Grönlantiinkin, kertoo toimitusjohtaja Arto Huhtinen Suomen Rengastehtaasta.

Niin perusteellisesti talvet tuskin lämpiävät, että nastoilta sen takia menisi kysyntä. Tätä nykyä renkaita valmistetaan Lieksassa noin 150 000 vuodessa.

– Kyllä meidänkin on tarvinnut erikoistua. Se on nimenomaan tämä talvirengas ja sitten pieniä eriä laadukkaita erikoisrenkaita. Volyymit ovat tippuneet tosi paljon, mutta olemme hakeneet oman kolomme markkinoilta sieltä, missä olemme olleet hyviä.

Hinta tai laatu

Tarjolla on myös halvempaa aasialaista nastarengasta, eikä asiakas aina osaa kysyä kotimaista. Suomessa tehdylle kuitenkin uskalletaan pyöräliikkeessä luvata ainakin neljän, viiden vuoden käyttöikä normaalissa käytössä.

Hoito-ohjeista tärkein on riittävä ilmanpaine. Tyhjällä renkaalla ajaminen murentaa renkaan sivuja. Kuminhoitosuihkeesta asianatuntijatkaan eivät ole varmoja; siitä ei liene haittaa, mutta hyödystäkään ei ole kummempia näyttöjä.

Lue seuraavaksi