Yhteisöllinen taide leviää netin välityksellä kuin kulovalkea

Forssalainen Matti Luostarinen on klusteritaide-käsitteen isä. Kymmenen vuotta sitten Luostarinen ei olisi osannut kuvitella, että klusteritaiteesta tulee maailmalla sellainen menestys kuin tuli. Taide leviää Luostarisen mukaan sosiaalisessa mediassa kuin häkä, sitä tehdään eri puolilla maailmaa ja kollektiivisuus saa aikaan sen, että somessa taide muuntuu jatkuvasti ja erittäin nopeasti – ja lopputulokset ovat upeita.

taide
Matti Luostarisen kodin esineistöä
Eeva Hannula / Yle

Kun lähtee etsimään sosiaalisesta mediasta tiedemies-taiteilija Matti Luostarisen klusteritaidetta, niin ruudulle tulee useimmiten kultaisia, kauniita, valossa kylpeviä ihmisfiguureita – ja paljon. Sama runsaus elää Luostarisen kotonakin. Kullan läpivalaisemaa taidetta on joka huoneessa. Somessa tiedemiehen ja taiteentekijän taide näyttää aivan samanlaiselta kuin tämän kotona.

Taide syntyy ja kehittyy sosiaalisessa mediassa hyvin nopeasti. Se leviää kuin kulovalkea, ja taiteen tekemiseen osallistuvia ihmisiä erottaa vain aika.

– Pystytään hyvin nopeasti jäljittämään se, millaisia asioita uusi tuote, esimerkiksi taideteos, avaa ihmisten elämässä tai tuo siihen jotain uutta, sanoo Matti Luostarinen.

Taiteilijat voivat nykyään tehdä taidettaan netin välityksellä, kollektiivisesti mutta vapaasti, sekä suoremmin ja nopeammin kuin koskaan ennen. Vaikutteet ja yhteistyömahdollisuudet leviävät ja syntyvät globaalisti.

– Sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi juuri Facebookissa on suuria taiteilijoita, jotka tekevät todella suurta taidetta. Kun täällä Suomessa jotain näperretään, ja kun sitten katsotaan, miten se siirtyy vaikka Shanghaihin ja mitä siellä tehdään, niin yllättyy. Siellä kun on 70 miljoonaa ihmistä operoimassa, niin hetkessä syntyy jotain sellaista, etten voinut millään odottaa! Syntyvä taide on jo fyysisesti valtavan suurta.

Luostarisen mukaan klusteriin tutustuvia ihmisiä on tänä päivänä valtavasti.

– Pelkästään omien kotisivujeni kautta tulee miljoona vierasta. Olen myös viime vuosina kirjoittanut toistakymmentä kirjaa ja julkaisua, vuosittain yli tuhat sivua kuvineen, ja niitä lukevat ihmiset paljon.

Aboriginaalitaiteen juurilla Bill Gatesin kanssa

Yksi klusteritaiteen piirre on se, että eri tekijät levittävät ja jatkavat taideteoksia. Kuten Luostarinen itse sanoo: mihin yksi lopettaa, siitä muut jatkavat. Kun Luostarinen, siis yksi suomalainen mies, alkoi kerätä hämäläistä taidelasia, niin lasitaide poiki Aasiassa "käsittämättömiä juttuja".

Kussakin maanosassa klusteritaiteeseen tietenkin tarttuu niiden omia piirteitä.

– Australiassa kävimme tutustumassa teknologia-tiedepuiston maailmankongressin kautta aboriginaalien taiteeseen. Mukana oli myös Bill Gates. Tavoite oli, kuinka ja miten löydetään sellainen kieli ja väline, joka on syntynyt jo silloin, kun ei puhekieltä ollut vielä olemassakaan.

– Ja edelleen, miten välinettä pystytään esimerkiksi Afrikassa käyttämään niin, että sellainen lapsi, joka ei pysty nopeasti oppimaan länsimaisia taitoja, niin miten hänelle pystytään digikielen kautta välittämään taidetta, tiedettä, mitä tahansa. Tutustuimme siis siihen, mitä australialainen taide tuotti silloin, kun kieltä vielä ei ollut olemassakaan.

Matti Luostarisen mukaan symboliikka ja kieli ovat muuttuneet.

– Meillä ei enää ole kymmenjärjestelmää kuten aikaisemmin, vaan digikieli, jossa on vaan kaksi asiaa eli on ja off.