1. yle.fi
  2. Uutiset

Yhä useampi pyörävaras on nykyään ammattirikollinen

Ennen polkupyöriä varastettiin lähinnä yksi kerrallaan ja usein omaan käyttöön. Viime vuosina varkaat ovat kuitenkin alkaneet tyhjentää pyöräparkkeja järjestelmällisemmin ja kalliimmat pyörät toimitetaan ulos maasta tai myydään eteenpäin netissä.

Kotimaan uutiset
Pyöriä jonosso pyöräparkissa
Yle

Pyörävarkaudet ovat iänikuinen riesa ja piinaavat asukkaista etenkin isoissa kaupungeissa. Esimerkiksi Länsi-Uudellamaalla vorojen matkaan lähtee vuosittain toistatuhatta polkupyörää. Noin kolmisen sataa näistä on nuorten suosimia Jopo-pyöriä.

– Jopo on ennen kaikkea semmoinen retropyörä, joka on helppo myydä eteenpäin. Varastetut pyörät voivat päätyä esimerkiksi itärajan taakse, mutta monta kertaa ne laitetaan nettimyyntiin, sanoo ylikonstaapeli Nina Pelkonen Länsi-Uudenmaan poliisista.

Ennen pyörävarkauden takana saattoi olla esimerkiksi yöllinen juhlija, joka ei jaksanut kävellä kotiin. Nykyään fillarin kähveltää yhä useammin ammattirikollinen.

– Niin kuin kaikkeen rikollisuuteen myös pyörävarkauksiin liittyy enenevissä määrin järjestäytyneisyyttä. Sama rosvo tai rosvot vievät useita pyöriä ja keräävät niitä jonnekin välivarastoon. Hyvällä lykyllä kotietsinnässä tällaisesta varastosta voi löytyä kymmeniäkin pyöriä kerralla.

Monet pyörävarkauksista jää selvittämättä

Poliisi myöntää, etteivät resurssit riitä yksittäisten pyörävarkauksien selvittämiseen. Tästä huolimatta jokaisesta varkaudesta tulisi silti tehdä rikosilmoitus.

– Monestikaan näissä jutuissa ei ole paljon eväitä tutkinnan aloittamiseen. Rikosilmoituksista pystymme kuitenkin näkemään, jos jollain tietyllä alueella alkaa tapahtua enemmän liikettä. Näin voimme resursoida meidän tutkintaa sinne suunnalle.

Poliisi peräänkuuluttaa myös pyöränomistajien omaa vastuuta varkauksien torjunnassa.

– Pikkuisen voisi siihen lukkoon investoida, koska sillä pyörän omalla lukolla ei tee yhtään mitään. Sen avulla pyörä lähtee pakettiauton taakse nostamalla muutamassa sekunnissa. Semmoinen raskas ketju tai vaijerilukko on huomattavasti parempi.

Oma pyörä on hyvä oppia myös tunnistamaan, mikäli se jonkun ratsian myötä päätyy lopulta poliisin löytötavaravarastoon.

– Kun puhutaan tällaisista massatuotantopyöristä, niin ei niitä pelkän värin ja merkin perusteella pysty identifioimaan. Pyörässä oleva sarjanumero tulisi ehdottomasti ottaa ylös ja sen lisäksi voi vielä itse laittaa pyörään jonnekin näkymättömään paikkaan oman puumerkkinsä.

Lue seuraavaksi