Ebba-koiralle trimmattiin viikset – Movember-ilmiöön kelpaavat jo lemmikit ja autot

Netti-ilmiöille on luonteenomaista, että ne muokkaantuvat matkan varrella. Esimerkiksi Movember-ilmiöön liittyvä viiksihassuttelu ei enää rajoitu pelkkiin selfie-kuviin.

internet
Haukku
Sari Mäkinen

Internet-ilmiöt tarvitsevat uutta ruutia, jotta ne pysyvät pinnalla. Esimerkiksi Movemberin viiksivillitykseen ei tarvita enää ihmistä kameran eteen.

Vilppulassa asuva Sari Mäkinen tarttui tuumasta toimeen ja trimmasi viisivuotiaalle Ebba-koiralleen viikset.

– Poikani kasvattaa myös viiksiään ja leikittelin, että nappaan heistä yhdessä kuvan. Poika ei siihen suostunut.

– Kovasti Ebba-koira ihmetteli ja nuoleskeli viiksiä. Leikkasin ne kuitenkin pois kun kyseessä on tyttö.

Sari latasi kuvan muiden koiranomistajien iloksi Facebookiin. Villakoirat-ryhmästä löytyy useampi vastaavanlainen kuva.

– Villakoiran turkki kasvaa kuten ihmisen hiukset, eli se vaatii säännöllistä trimmaamista. Villakoiran turkki on siitä mukava, että sen kanssa voi myös leikitellä erilaisilla versioilla kun se kasvaa aina uudelleen ja uudelleen, Mäkinen kertoo.

"Movember tulee joka vuosi kuin influenssa-aalto"

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suomisesta Movember-kuvailmiö voidaan rinnastaa meemeihin. Meemi voi olla mikä tahansa ilmiö, esimerkiksi video, jota levitetään käyttäjältä toiselle. Jaettu sisältö muokkaantuu usein matkan varrella.

Meemin ei tarvitse kuitenkaan rajoittua pelkästään internetiin.

– Movemberin leviämisessä sosiaalisella medialla on keskeinen rooli. Jos jotain tehdään, niin siitä otetaan sitten kuva ja jaetaan se. Kuitenkin jo ennen internetiä on ollut villityksiä, joissa vitsejä ja ilmiöitä on levitetty. Yksi esimerkki tästä ovat kopiokoneet ja niiden avulla välitetyt vitsit, Suominen kertoo.

Jotta Movemberiin liittyvät viiksikuvat tai muut meemit porskuttaisivat kansan keskuudessa vuodesta toiseen, on niiden myös muututtava.

– Tästä puhutaan viraalisuutena. Meemillä on tietty elinkaari, jonka jälkeen se ei jaksa enää kiinnostaa ihmisiä. Variointi pitää kuitenkin ilmiön hengissä.

– Movember tulee samalla tavalla kuin influenssa-aalto. Se ilmaantuu joka vuosi, mutta muuttaa joka kerta muotoaan. Ainoastaan tietyt elementit, tässä tapauksessa viikset, pysyvät samana. Ihmiset kyllästyvät, ellei ilmiöön löydy tietyin väliajoin jotain uutta.

Usein meemit myös omitaan ja jalostetaan osaksi arkielämän kieltä ja viestintää. Aina tätä ei tehdä edes tietoisesti.

– Olen kuullut, että meemejä matkitaan myös netin ulkopuolella. Nettimeemikuvastoja saatetaan imitoida teinien vuorovaikutuksessa. Kyse saattaa olla vaikka tietyn porukan jutusta. Kaikki porukan sisällä tunnistaa, että ilveily viittaa johonkin tunettuun klishee-kuvaan. Ilveily saattaa olla vaikkapa kohtaus Tolkienin Sormusten Herrasta.

Viiksiä taiteiltu jopa lentokoneisiin

Movember-kampanjaa on järjestetty maailmalla vuodesta 2003 alkaen. Sillä kerätään rahaa eturauhassyövän ja kivessyövän tutkimukseen ja torjuntaan.

Tempauksessa kannustetaan miehiä kasvattamaan viiksiä marraskuun ajan. Monet tempaukseen osallistuvista ottavat itsestään selfie-kuvia ja jakavat niitä muiden ihmeteltäväksi sosiaalisessa mediassa.

Movember-kampanjaa Suomessa järjestävä taho pitää villakoira-tapausta hauskana.

– Meillä ei ole mitään tätä vastaan, kunhan eläimet eivät kärsi siitä, Jarno Salmivuori toteaa.

Salmivuori kertoo, että Movemberin aikana on revitelty monella tapaa. Esimerkiksi Espoossa Åbergin linjaa kulkevat bussit ovat hänen mukaansa "viiksitetty". Ulkomailla Salmivuoren mukaan viiksiä on löytynyt Movemberin kunniaksi jopa lentokoneista.

Ilta-Sanomissa (siirryt toiseen palveluun) ilmiöön on puolestaan tartuttu siten, että lehti seuraa kasvaako ravihevosille movember-viikset.

– Naiset kysyvät meiltä usein, miten voisivat osallistua mukaan. Nämä ovat esimerkkejä siitä, jos viikset eivät kasva. Tässä on mielikuvitus rajana, Salmivuori kertoo.