Nettiyhteisö haastaa suuren ja mahtavan osuuskauppaliikkeen

Itsenäisiä, pieniä yrittäjiä edustava Vaihtoehto ABC:lle -yhteisö on kasvattanut hissukseen suosiotaan sosiaalisessa mediassa. Sivustolla markkinoidaan muun muassa perinteisiä bensa-asemia, joista on suurien liikenneasemien puristuksessa tullut vuosi vuodelta harvinaisempia.   

Kotimaa
Raili Viitanen Seo Padasjoki kassalla työskentelyä huoltamo
Raili Viitanen palasi Padasjoelle ja huoltamoyrittäjäksi, 14 vuoden tauon jälkeen.Juha-Petri Koponen / Yle

Kauppias Eeva Kantonen on miehensä Pekan kanssa pitänyt Sysmässä huoltamoa jo Neuvostoliiton kaatumisesta asti. Ensin Unionin nimellä, sittemmin Nesteenä ja nykyisin Teboilina. Yritys tuo leivän tällä hetkellä pariskunnan lisäksi myös varaosa- ja huoltopalveluita pyörittävälle pojalle.

– Toistaiseksi leipää on riittänyt, mutta koko ajan tuntuu, että kilpailu kiristyy.

Kantonen myöntää, että tilanne on kuitenkin monia muita paikkakuntia parempi, sillä Sysmä ei sijaitse ison ohikulkutien varressa. Esimerkiksi 2000-luvulla suurten maanteiden varsilla ryminällä nousseella S-ryhmän ABC-ketjulla ei ole kunnassa kylmäasemaa.

Kaikki lähti tyytymättömyydestä ketjujen ja etenkin S-ketjun kasvottomuuteen ja usein mauttomiin välipaloihin

Matti Luukkanen, way.fi

– Bonukset tietysti houkuttelevat osuuskaupan jäseniä tankkaamaan ABC:llä, mutta muuten hintakilpailu on ollut rehtiä maltillista.

Pieni yrittäjä ei omien sanojen mukaan voikaan kilpailla hinnalla. Palvelulla voitetaan kuitenkin paljon.

– Jos meiltä ostat pyyhkijänsulat, etkä osaa itse niitä vaihtaa, apua saa. Uskon, että moni on jo alkanut kaivata palvelua, kun liikenneasemilla kaikki on mennyt itsepalveluksi.

Mauttomat välipalat innoittivat nettisivun perustamiseen

Tyytymättömyys isoihin ketjuihin on kanavoitunut myös sosiaaliseen mediaan.

Facebookista löytyy jo muutamia vuosia sitten perustettu yhteisö Vaihtoehto ABC:lle. Sen takana on nettipalveluita tarjoava way.fi-sivusto, johon on kerätty tietoja muun muassa pienistä kahviloista, ravintoloista, hotelleista ja huoltamoista.

– Kaikki lähti tyytymättömyydestä ketjujen ja etenkin S-ketjun kasvottomuuteen ja usein mauttomiin välipaloihin, kertoo yksi kolmesta vetäjästä, Matti Luukkanen.

Yrityksen päätyönä ovat nettisivut ja -sovellukset, mutta samalla maata kiertäessään miehet ovat kuvanneet muun muassa pieniä kahviloita ja tarjonneet näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.

Bonukset tietysti houkuttelevat osuuskaupan jäseniä tankkaamaan ABC:llä

Eeva Kantonen, Sysmän Teboil

– Osan kanssa on solmittu sopimuksia nettisivujen ylläpidosta, osalle on vain tarjottu ilmaista mainosta. Kaikki yrittäjät eivät ole oikein edes ymmärtäneet, miksi haluamme tarjota pyyteettä näkyvyyttä.

Luukkanen kertoo, että tavoite on kotimaisen yrittäjyyden tukeminen.

– Yrittäminen on nykyisessä lupa- ja byrokratiaviidakossa hankalaa. Sitten vielä isot ketjut saavat kaiken tuen ja esimerkiksi opasteet helposti teiden varsille, mutta moni yrittäjä, joka niitä todella tarvitsisi, ei saa.

Facebookissa Vaihtoehto ABC:lle sivustoa seuraa tällä hetkellä noin 22 000 ihmistä.

Padasjoella uusi haastaja liikenneasemalle

Vaihtoehto ABC-yhteisön kautta löytyy maininta myös Padasjoen Seosta eli Tornin kahviosta. Paikka vaihtoi yrittäjää syyskuussa, jolloin vetovastuun otti yrittäjäpariskunta Jarmo Virtanen ja Raili Viitanen.

Railille ala on tuttu, sillä hän piti jo 1990-luvulla läheisellä Essolla kahvilaa, kunnes toiminta loppui.

Seon edellinen vetäjä ajautui talousvaikeuksiin, mutta se ei pariskuntaa pelottanut. Ei, vaikka S-ryhmän suuri liikennemyymälä löytyy muutaman sadan metrin päästä.

– Heillä on varmasti oma kannattajakuntansa mutta me uskomme, että löydämme omat asiakkaamme, arvioi Raili.

– Päätös huoltamoyrittäjyydestä kypsyi kuukaudessa kesällä kun laskelmat osoittivat, että elannon ansainta on mahdollista. Markkinointi on tietysti haaste. Tärkeää olisi, että saisimme myös bussiyhtiöt pysähtymään meillä, sanoo Jarmo.

Alku on ollut pariskunnan mukaan lupaava, vaikka syksy on muuten hiljaista aikaa. Varsinkin mökkiläiset ovat kaikonneet.

Kilpailuvalttina kauppiaskaksikko pitää kotikutoisuutta ja palvelua. Lounasruokana tarjotaan kotiruokaa, jossa pyritään myös suosimaan myös oman alueen raaka-aineita.

– Paikallinen leipomo tuottaa leivät ja pullat ja muutenkin pyritään mahdollisuuksien mukaan hankkimaan raaka-aineet läheltä.