1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Pelintekijältä vaaditaan monia taitoja: "Jouduin keksimään painovoiman uudestaan"

Itseoppineelta pelintekijältä kului ensimmäisen mobiilipelin tekoon muutama kuukausi. Janne Kallio suunnitteli ja toteutti alusta loppuun tasohyppelypelin grafiikoineen ja musiikkeineen. Koodausvaiheessa hänen piti keksiä painovoima uudestaan.

Janne Kallio Kuva: Iida Pakkanen / Yle

Viestinnän opiskelija Janne Kallio opetteli omatoimisesti koodaamaan mobiilipelejä, lopputuloksena on muutama päivä sitten julkaistu tasohyppelypeli. Ensimmäisen pelinsä tekoon harrastajalta meni muutama kuukausi.

Atmo's Jump -tasohyppelypeli on alusta loppuun saakka Kallion omaa käsialaa musiikkeja ja grafiikoita myöden. Pelissä astronauttia pitää ohjata asteroidilta toiselle keräten pisteitä ja lisähappea. Pelihahmon vihollisia ovat ufot ja painovoima.

– Lähdin aivan nollasta tätä tekemään, minulla ei ollut minkäänlaista koodausosaamista ennestään, Janne Kallio sanoo.

Asteroidien painovoima teetti töitä

Pelintekijä kohtasi teknisiä ongelmia Android-alustalla toimivaa peliä koodatessaan, sillä valmiiden tasohyppelypelien painovoimasäännöt eivät sopineet avaruusteemaiseen peliin. Niissä on painovoima koodattu suoraan ylhäältä alaspäin, mutta Atmo's Jumpissa jokaisella asteroidilla on oma painovoimansa.

– Minun piti keksiä painovoima uudestaan. Pieni testiryhmä kokeili ennen julkaisua pelin toimivuutta. Peliä ladanneilta käyttäjiltä on tullut jo myös palautetta. Peliä on hyvä päivittää ja korjailla aina sitä mukaa, kun palautetta tulee, Kallio kertoo.