Munataksin matka uhkaa tyssätä byrokratiaan – "Pitäisikö nyt vain sitten lopettaa?"

Somerolaisen munataksiyrittäjän bisnes on kasvanut nopeasti suureksi. Terveysviranomaisten uudet vaatimukset harmittavat yrittäjää.

Kotimaa
Mies myy kananmunia kuorma-autosta.
Mikko Välttilä myy ulkokanalan munia kuorma-autosta Kauniaisissa, kauppakeskus Graniitin parkkipaikalla.Yrjö Hjelt / Yle

Somerolaisen kananmunantuottajan lentoon lähtenyt liikeidea koki kolauksen tiistaina. Munataksiyrittäjä Mikko Välttilä sai aamupäivällä terveysviranomaiselta puhelun, joka tietää lisää paperitöitä. Yrittäjäjärjestön verkkolehti on repinyt aiheesta jo värikkään otsikon: Viranomainen iskee taas – nyt saa siipeensä munataksi (siirryt toiseen palveluun).

– Yhteydenotto terveysyhtymästä oli sinänsä hyvin ystävällishenkinen, ohjaava ja neuvova. Viranomainen on toiminut hyvinkin fiksusti, Välttilä pehmentää.

Yhtä kaikki kananmunantuottajan täytyy vastedes täyttää muun muassa omavalvontalomakkeita ja käyttää aikaa tarkastuksiin. Pelkkä munien myyminen kuorma-auton perästä pitkin Etelä-Suomea ei enää riitä. Vaaditaan valvontaa ja määräykset täyttävä elintarvikehuoneisto.

– Alkoi harmittaa ne pykälät. Useimmat ovat pikkujuttuja, joiden järjestäminen vie pari päivää tai muutamia tunteja kuukaudessa, mutta kun ei minulla ole niitä tunteja.

Työpäivät pitkiä jo nyt

Mikko Välttilän mukaan kananmunia saa myydä kuluttajille varsin vapaasti tiettyyn määrään asti. Vaahteramäen tilalla tuo raja, 10 000 kiloa vuodessa, ylittyi yllättävän nopeasti.

– Harmittaa tällainen, kun ensin keksii hyvän idean. Teemme vaimoni kanssa 12–14-tuntisia päiviä. Pitäisikö nyt vain sitten lopettaa? Välttilä ihmettelee.

Mikko Välttilä aloitti kananmunien suoramyynnin henkilöauton takakontista heinäkuussa. Aluksi asiakkaita oli muutamia kymmeniä. Lokakuussa Yle Uutiset oli munataksin matkassa Uudellamaalla. Silloin Vaahteramäen tilan ulkokanalan munia myytiin noin 20 000 viikossa.