Digitaalinen elämä ei pääty kuolemaan

Ihminen jättää kuoltuaan jälkeensä usein laajan digitaalisen jäämistön. Tilit esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sähköpostipalveluissa tai nettikaupoissa eivät lakkaa olemasta, vaikka niiden käyttäjä kuolee. Tilit pitää erikseen sulkea, ja se voi olla sureville omaisille mahdoton tehtävä. Jyväskylässä onkin aloittanut tiettävästi ensimmäinen digitaalinen hautaustoimisto.

internet
Arttu Hiltunen perusti digitaalisen hautaustoimiston Jyväskylään.
Isto Janhunen / Yle Keski-Suomi

Kaikki alkoi kolme vuotta sitten, kun Arttu Hiltusen isä kuoli. Perheen atk-osaajana hänen tehtäväkseen jäi päättää isän elämä digitaalisessa maailmassa.

- Isällä oli muun muassa Google- ja Spotify -tilit. Osoittautui kovaksi ja vaativaksi työksi - varsinkin siinä tilanteessa, kun läheinen ihminen oli kuollut - saada tilit suljettua, hän kertoo.

Jos kyseenalaisia tilejä tulee vastaan, ne voidaan jättää raportoimatta omaisille, jos niin sovitaan.

Yrittäjä Hannu Murisoja

Hiltunen yritti etsiä apua, mutta hän ei löytänyt ainoatakaan yritystä, joka sellaisen palvelun olisi tuottanut.

Kun Hiltunen noin puolitoista vuotta myöhemmin oli itse uuden äärellä ja mietti työuralleen suuntaan, hän oivalsi jo törmänneensä hyvää liikeideaan. Hän päätti perustaa digitaalisen hautaustoimiston.

Nimeksi valikoitui Mors Digitalis ja yhtiökumppaniksi entinen työkaveri Hannu Murisoja.

Naamakirja helppo, mutta Google ei enää

Kun omaiset tilaavat palvelun, alkaa eräänlainen salapoliisityö siitä, mihin kaikkialle tilejä on luotu.

- Meillä on valikoitunut käyttöön muutamia työkaluja, millä pystytään esimerkiksi tietokoneelta, älypuhelimesta tai muista vastaavista laitteista jonkin verran vilkaisemaan käyttöhistoriaa. Sillä tavalla löydetään tilejä, mihin on kirjauduttu. Toki voidaan kartoittaa myös digitaalista jalanjälkeä verkosta, Murisoja sanoo.

Ensimmäisenä piti selvittää, saako tällaista yritystoimintaa edes harjoittaa Suomessa.

Yrittäjä Arttu Hiltunen

Murisojan mukaan esimerkiksi Facebook-tilin päättäminen on kohtuullisen helppoa, siitä riittää vain ilmoitus ylläpitäjälle.

- Sen sijaan esimerkiksi Google on sitten jo melko työläs, sinne tarvitsee lähettää ihan paperipostiakin.

Omaisten kanssa sovitaan myös, miten hienotunteisia vainajaa kohtaan ollaan.

- Jos jotain kyseenalaisia tilejä tulee eteen, voimme sulkea ne, mutta jättää raportoimatta omaisille, jos niin halutaan. Keskusrikospoliisin kanssa on sovittu, että jos eteen tulee asioita, jotka ovat lain mukaan törkeitä rikoksia, niistä ilmoitetaan poliisille, Murisoja sanoo.

Yrittäjillä vastassa kirjava juridiikka

Kun uusia palveluja perustetaan, lähtökohtana on mahdollisimman helppo liittyminen - tilin sulkemista ei yleensä palveluntarjoaja tule miettineeksi.

- Sulkemismenettelyjä onkin lähes yhtä monta kuin on palveluntarjoajia ja käyttöehdot johdetaan palveluntarjoajan kotipaikan lainsäädännöstä, Murisoja kertoo.

Tavoitteena on olla alan ensimmäinen kansainvälinen toimija.

Yrittäjä Hannu Murisoja

Koska Hiltunen ja Murisoja käytännössä loivat kokonaan uuden toimialan, eteen tuli yllättävän kirjava joukko juridisia kysymyksiä, jotka piti ratkaista. Selvitystyöhön paloi aikaa kuukausia ja rahaa tonneja.

- Ensimmäisenä piti selvittää se, että saako tällaista liiketoimintaa Suomessa edes harjoittaa. Ja jos saa, niin mitä lupia tarvitaan tai kenen pitää mitäkin allekirjoittaa ja missä muodossa, Hiltunen kertoo.

Kun Hiltunen esimerkiksi meni hakemaan vastauksia kymmeneen kysymykseen juristiltaan, hän lähtiessään huomasi saaneensa vastauksen ehkä viiteen - ja samalla 20 kysymystä lisää selvitettäväksi.

Yrityksellä tarkoitus kansainvälistyä

Koska netti on globaali, yrittäjät ovat suunnanneet katseita myös ulkomaille.

- Tällä hetkellä toimintamme keskittyy Jyväskylän seudulle, mutta kohtuullisen nopeasti olisi tarkoitus laajentaa toimintaa ensin valtakunnalliseksi, sitten yli rajojen. Tavoitteena on olla alan ensimmäinen kansainvälinen toimija, Murisoja sanoo.

Yrittäjien mukaan Suomen ja Ruotsin lainsäädäntö on hyvin yhtenevää, myös EU-maissa yleisesti laisäädäntö on varsin samanlaista.

- Meidän toimintaa helpottaa, että tietosuojalaki on yhdenmukaistumassa, Murisoja lisää.

Hiltunen ja Murisoja antavat suitsutusta oman maakunnan yrityskentän yhteisöllisyydestä.

- On ollut hämmästyttävää, miten paljon olemme saanet läheistemme lisäksi tukea muilta yrittäjiltä. Alamme on kiinnostanut ja saamiemme neuvojen avulla monta karikkoa on vältetty, Murisoja kiittelee.

Arttu Hiltusta ja Hannu Murisojaa haastatteli Jussi Lindroos.

Klo 11:57 Yrityksen nimi korjattu muotoon Mors Digitalis.