Viisi vinkkiä: Näin saat lapsesi vähentämään sokerin syöntiä

Suuri osa lapsista syö ravitsemussuosittelijoiden mukaan liikaa sokeria esimerkiksi maustettujen välipalarahkojen muodossa. Taipumus makeansyöntiin alkaa jo ennen syntymää, mutta myös vanhemmilla on suuri merkitys siihen, mitä lapsi oppii syömään.

Kotimaa
Pääsiäisrakeita maljassa.
YLE / Arja Lento

Lasten liialliseen sokerin syöntiin pitäisi asiantuntijoiden mukaan puuttua ruokavaliota parantamalla. Useiden tutkimusten mukaan lapset syövät nykyään selvästi suosituksia vähemmän esimerkiksi kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Sen sijaan sokeripitoisia välipalatuotteita kuten jugurtteja ja rahkoja syödään liikaa.

– Yksi välipalarahka sisältää jopa 20 grammaa sokeria, mikä vastaa 8–12 sokeripalaa. Jo yhdestä välipalasta voi ylittyä päivän sokeritarve. Lisättyä sokeria saa olla enintään 10 prosenttia päivän energiansaannista, kertoo Kuopion kaupungin ravitsemussuunnittelija Katri Juntunen.

Yksi välipalarahka sisältää jopa 20 grammaa sokeria, mikä vastaa 8–12 sokeripalaa.

Katri Juntunen

1) Mieti mitä syöt raskausaikana

Yksilölliset makumieltymykset alkavat syntyä jo sikiönä kohdussa, joten myös raskaana olevan äidin ruokavaliolla on merkitystä siihen, miten lapsi suhtautuu terveelliseen ruokavalioon.

Tutkimusten mukaan lapsille, joiden äidit ovat raskauden viimeisellä kolmanneksella syöneet porkkanoita, maistuu myös kasvikset.

2) Totuta lapsi erilaisiin makuihin mahdollisimman varhain

Vanhemmilla ja esimerkiksi päiväkodilla on suuri merkitys siinä, millaista ruokaa lapsi syö ja haluaa syödä jatkossa. Lapset olisi hyvä opettaa pienestä asti kokeilemaan erilaisia ruoka-aineita, suosittelee ravitsemusterapeutti Päivi Lassila.

– Lapset tulisi opettaa terveelliseen ruokavalioon silloin, kun he mielellään maistelevat erilaisia ruokia. Muuten ruokaa aletaan helposti vierastamaan. Vanhemmilla on tässä suuri merkitys. Vanhemmat voivat ostaa hedelmiä ja marjoja kotiin makeisten sijaan.

3) Tarjoa lastenkutsuilla muutakin kuin makeaa

Lapset voi totuttaa terveelliseen ruokavalioon mukavien tilanteiden kautta. Koska ihminen tykkää synnynnäisesti makeasta, tulisi esimerkiksi juhlaruokiin lisätä karvaitakin makuja.

– Ei juhlissa kannata pelkästään olla makeaa, koska siitä tykkäämme luonnostaan. Tarjolla voi olla myös vaikka marjoja, hedelmiä ja kasviksia, joiden happamasta mausta lapsi oppii pitämään mukavassa tilanteessa ja aikuisten esimerkistä, sanoo Kuopion yliopistollisen sairaalan ravitsemusterapeutti Marja Kalavainen.

4) Ota lapsi mukaan ruuanlaittoon

Asiantuntijoiden mukaan parhaiten lapsen saa syömään terveellistä ruokaa, kun hänet ottaa mukaan ruuanvalmistukseen. Lapsi voi olla mukana esimerkiksi kaupassa tai auttaa ruuan tekemisessä.

Ei juhlissa kannata pelkästään olla makeaa, koska siitä tykkäämme luonnostaan.

Marja Kalavainen

– Tärkeintä on innostaa lasta ja mahdollistaa lapsen oma osallisuus esimerkiksi alkuruokasalaatin tekemiseen. Salaatin voi rakentaa esimerkiksi raidoiksi, mikä edistää lasten halukkuutta maistaa, sanoo ravitsemussuunnittelija Katri Juntunen.

Juntusen mukaan kotien lisäksi myös päiväkodeissä tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota lasten ruokavalioon. Tällä hetkellä suurin osa päiväkotien henkilökunnasta on jo koulutettu ravitsemuksellisiin asioihin ja moniin päiväkoteihin on laadittu lapsilähtöisiä ruokalistoja.

– Keskeistä on se, että lasta tutustutetaan ruokaan kaikkien aistien avulla. Lisäksi lisätään osallisuutta ruokapuuhiin ja tehdään ruokahetkistä kiireettömiä yhteisiä hetkiä, niin päiväkodissa kuin kotonakin. Nämä ruokkivat lapsen kiinnostusta ruokamaailmaa kohtaan. Kun illalla ottaa lapsen kauppaan mukaan, lapsi voi haluta vaikka lanttua tai kesäkurpitsaa, joihin on päiväkodissa tutustuttu.

5) Opettele lukemaan pakkausmerkintöjä

Ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi vaatii vanhemmilta aikaa, koska pakkausmerkinnät voivat olla monille epäselviä. Tärkeintä onkin opetella lukemaan pakkausmerkintöjä ja tunnistamaan esimerkiksi piilosokeria sisältävät tuotteet.

– Esimerkiksi monia maustettuja maitotuotteita markkinoidaan luonnonmukaisuudella ja säilöntäaineettomuudella. Oleellisinta olisi kuitenkin katsoa, kuinka paljon niissä on rasvaa ja minkä laatuista ja miten paljon tuotteet sisältävät sokeria, kertoo ravitsemussuunnittelija Katri Juntunen.

Esimerkiksi Kuluttajaliiton ilmainen Terveellisten elintarvikevalintojen opaskortti voi auttaa vanhempia oikeiden, terveellisten tuotteiden valinnassa. Myös sydänmerkillä varustetut tuotteet ovat ravitsemussuunnittelijoiden suosittelemia.

– Jos merkki löytyy tuotteesta, siinä kaikki ravitsemuslaatua osoittavat mittarit on hyviä. Kaikki suositeltavat tuotteet eivät kuitenkaan aina sisällä sydänmerkkiä, joten siinä mielessä pakkausmerkintöjen lukutaito on ensiarvoisen tärkeää.

Lapsille tulisi ravitsemusterapeuttien mukaan opettaa myös kohtuutta ruuan syömisessä.

– Nykyään kun eletään runsauden maailmassa ja kaikki on suurta ja superkokoista, ei voida ohittaa sitä, että lapsille pitää opettaa mitä on kohtuus. Vanhempien tulee kertoa kuinka paljon ja kuinka usein makeita voi syödä. Suosituksena on, että lisättyä sokeria saa olla enintään se 10 prosenttia koko päivän energiantarpeesta, Juntunen sanoo.