Verkkokaupassa vaikea tietää, mihin maksetut eurot livahtavat

EU:n alueella toimivat verkkokaupat eivät jätä juuri rahaa kotimaahan, saati kotimaakuntaan. Jos haluaa omalla kulutuksellaan ylläpitää kotikunnan elinvoimaisuutta, kannattaa vaikkapa joulun alla keskittää ostokset lähikappaan, sanoo markkinoinnin parofessori Olli Kuivalainen.

verkkokauppa

On entistä vaikeampaa olla vastuullinen kuluttaja. Miten voi tietää esimerkiksi verkkokauppaostoksista, minkä maan taloutta ostos hyödyttää. Jos tuote on valmistettu EU:ssa, missä se on tosiasiassa valmistettu?

Tuotteen hinta muodostuu hyvin monesta osasesta. Suurin osa tuotteen arvosta syntyy suunnittelusta, markkinoinnista ja myynnistä. Varsinaisen valmistamisen osuus on koko ajan pienempi, koska tuotteita valmistetaan entistä enemmän halvan työvoiman maissa.

– Tuotteen myyntihinnasta noin puolet jää jälleenmyyjälle, laskee markkinoinnin professori Olli Kuivalainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

– Muun hinnanmuodostuksen tunnistaminen on kuluttajalle usein haasteellista, hän arvelee.

Ainoastaan avainlippumerkinnällä varustetuista tuotteista voi olla varma, että niiden kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Etenkin elintarvikevalmistajat haluavat yhä enemmän korostaa raaka-aineen kotimaisuutta.

– Yhä useammat kotimaiset elintarvikevalmistajat, esimerkiksi Valio ja Atria, haluavat kertoa jopa tuotteiden tilakohtaisen alkuperän painottaakseen niiden lähiruoka-imagoa, Kuivalainen toteaa.

Verkkokaupassa hämärää

Yhä suositummaksi käyvä verkkokauppa lisää vastuullisen kuluttajan päänvaivaa. Ostojen vaikutus kansantalouteen riippuu siitä, missä maassa on verkkokaupan kotipaikka eli mihin maahan myyjän voitot rantautuvat. Suuri osa suomalaisista verkkokaupoista pitää kotipaikkaansa Suomessa.

– Monien ulkomaisten verkkokauppojen, esimerkiksi Amazonin, kotipaikka on Britannia, mutta voitot usein kierrätetään halvan yritysverotuksen maiden kautta, Olli Kuivalainen luonnehtii.

Nämäkin verkkokaupat työllistävät Suomessa jakelutyöntekijöitä, mutta muilta osin asiakkaan eurot valuvat Suomen ulkopuolelle.

– Kannattaa seurata talousuutisia, jos haluaa tietää, missä mikäkin yritys pitää kotipaikkaansa, Olli Kuivalainen toteaa.

Haluatko, että kauppa on lähellä?

Markkinoinnin professorin mukaan omassa maakunnassa tuotettu palvelu jättää kaikkein eniten rahaa oman alueen hyväksi. Myös lähikaupasta ostettu tuote on oman alueen talouden kannalta parempi kuin verkkokaupasta ostettu. Valinta on kuluttajan käsissä.

– Olennainen kysymys on, suostuuko kuluttaja maksamaan korkeampaa hintaa siitä, että tuote on paikallinen, kotimainen tai myynnissä lähellä.

– Jos haluaa, että kauppa on lähellä, lähikaupasta kannattaa ostaa tuotteita, vaikka niiden hinta onkin korkeampi, Olli Kuivalainen kiteyttää.