Terveysbuumi lisää ksylitolin myyntiä

Ksylitolipastillit ja -purkat maistuvat suomalaisille yhä paremmin. Niillä korvataan joskus myös karkin syöntiä. Ksylitolituotteiden myyntiluvut ovat nousussa S-ryhmässä ja Keskossa. Suunta on samanlainen makeistaloissa, jotka satsaavat ksylitolin tuotekehitykseen.

Kotimaa
 ksylitolimakeisia
Ksylitolituotteet maistuvat suomalaisille yhä paremmin.Elisa Kallunki / Yle

Ksylitolituotteiden suosio on lisääntymässä entisestään. Yhtenä syynä on se, että kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia tuotteiden terveysvaikutuksista, arvioi marketkaupan ketjuohjauksen valikoimapäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmästä.

– Yleinen trendi omasta hyvinvoinnista ja siitä huolehtimisesta on vallalla. Makeistuoteryhmässä ksylitolituotteilla, purukumilla ja pastilleilla, voi pitää huolta suustaan. Se on tärkeä syy, miksi tämä tuoteosa-alue kasvaa, Nina Paavilainen sanoo.

Myyntiluvut ovat kasvussa sekä Keskossa että S-ryhmässä. Kiloissa mitattuna S-ryhmän täysksylitolipurukumin myynti kasvoi vuodesta 2011 viime vuoteen 13 prosentilla, täysksylitolipastillien puolestaan 7 prosentilla. Viime vuonna S-ryhmä myi täysksylitolituotteita 6,5 miljoonaa kuluttajapakkausta.

Ruokakesko ei kerro tarkkoja myyntilukujaan, mutta myyntikäyrät kulkevat ylöspäin. Helsinkiläisen K-Citymarket Itäkeskuksen kauppias Anne Timonen kertoo, että hänen omassa myymälässään täysksylitolipurukumin myynti on tänä vuonna kasvamassa kymmenen prosenttia viime vuoteen verrattuna. Ksylitoli maistuu monenlaisille asiakkaille.

– Se on koko perheen tuote. Sitä syödään ihan lapsesta vaariin saakka, Anne Timonen toteaa.

Ksylitolia syödään myös makeanhimoon

Täysksylitolituotteiden sekä vähemmän ksylitolia sisältävien makeisten valikoima kauppojen hyllyillä on laajentunut jatkuvasti. Ksylitolituotteita käytetään yhä suurelta osin hampaiden reikiintymisen vähentämiseksi tai suun raikastamiseksi. Cloetta Suomen ksylitolitiedottaja Milla Vihanto kuitenkin kertoo, että myös muunlainen käyttö on lisääntynyt.

– Kun iskee makeanhimo, voidaan tarttua myös ksylitolipurkkaan tai -pastilliin, Milla Vihanto sanoo.

Makeistalo Cloetalla ksylitolituotteiden myynti tulee tänä vuonna kasvamaan parisen prosenttia. Tuotekehittely on aktiivista, ja uusia makuja kehitellään jatkuvasti. Myös Fazerilla myynti on kasvussa. Fazer Makeisten Suomen toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo, että ksylitolituotteisiin uskotaan jatkossakin.

– Emme näe syytä, miksi trendi kääntyisi, Tom Lindblad toteaa.

Syynä tuotteiden suosioon on varmasti myös se, että kohderyhmä on laaja.

– Lapsiperheet ovat varmasti suurin yksittäinen ryhmä, mutta kaikenikäiset makeisten syöjät ostavat niitä tänä päivänä, Tom Lindblad sanoo.

Suositus 5 grammaa päivässä

Suositus on, että ksylitolia syötäisiin noin viisi grammaa päivässä. Tämä on käytännössä yksi tai kaksi purkkaa tai pastillia muutaman kerran päivässä aterioiden jälkeen. Liikaakaan ksylitolia ei ole syytä ahmia.

Suomen Suuhygienistiliitossa kasvavista myyntiluvuista ollaan mielissään.

– Varsinkin jos ksylitolilla on korvattu vaikka makeisten syömistä, niin ollaan hyvillä jäljillä, varapuheenjohtaja Mari Heinonen sanoo.

Heinonen kiittelee myös sitä, että ksylitolia käytetään nyt laajalti päiväkodeissa. Hänen mielestään suomalaisten hampaidenhoito on jakautunut kahdenlaiseen ryhmään, niin ksylitolin käytössä kuin hampaiden harjauksessakin. Toisilla hampaat ovat hienossa kunnossa, kun taas toisilta hampaista huolehtiminen unohtuu.

– Minun mielestäni työtäkin riittää vielä, Mari Heinonen toteaa.